Hälsodeklarationen är en förfrågan om hälsotillståndet hos den person som ska försäkras. Utgående från svaren avgör vi om vi kan bevilja försäkringen.
Vi hanterar hälsouppgifter helt konfidentiellt. Endast våra experter som specialiserat sig på hälsodeklarationer ser uppgifterna.
Vem fyller i hälsodeklarationen?
Varje myndig person som en försäkring gäller ska själv fylla i hälsodeklarationen. Uppgifterna i hälsodeklarationen för en minderårig fylls i av barnets vårdnadshavare. Hälsodeklarationen för ett ofött barn fylls i av modern.
Hälsodeklarationen steg för steg
1. Den som ska försäkras, den minderårigas vårdnadshavare eller det ofödda barnets mor får en hälsodeklarationsblankett till tjänsten op.fi
Du kan logga in i tjänsten op.fi med din banks koder. Hälsodeklarationen aktiveras inom två vardagar efter försäkringsansökan.
2. Hälsodeklarationen finns på förstasidan i avsnittet Försäkringar
Du kan besvara frågor gällande hälsan när det passar dig bäst, dock senast 21 dagar efter den dag då hälsodeklarationen aktiverades.
3. Fyll i hälsodeklarationen noggrant
Beslut om att bevilja försäkringen fattas utgående från de hälsouppgifter som du gett. Om försäkringen beviljas träder den i kraft från och med den dag då du svarat på alla frågorna i hälsodeklarationen och sänt den till behandling. Om du behöver kontrollera någon uppgift som gäller din hälsa medan du fyller i hälsodeklarationen, kan du spara hälsodeklarationen och fortsätta fylla i den senare. Du kan kontrollera dina hälsouppgifter exempelvis i MittKanta. Den oavslutade hälsodeklarationen finns på förstasidan i avsnittet Försäkringar på op.fi.
4. Vi behandlar de uppgifter som getts i hälsodeklarationen
En försäkring kan ofta beviljas även om den som ska försäkras inte är helt frisk. En försäkring kan begränsas ifråga om redan befintliga symptom, sjukdomar eller skador, men också i så fall får den som ska försäkras skydd i händelse av framtida sjukdomar eller skador. I vissa situationer kan vi tyvärr inte bevilja en försäkring som du ansökt om.
5. Försäkringstagaren får ett beslut om beviljande av försäkringen
Handlingar som gäller en försäkring skickas endast till försäkringstagaren. Försäkringstagaren får handlingarna antingen per post eller till det egna arkivet i op.fi-tjänsten och OP-mobilen, om han eller hon använder elektronisk försäkringspost. Vänta på försäkringsbeslutet och säg först därefter upp en gammal försäkring.
- Om den försäkring som ansökts om beviljas, skickar vi försäkringsbrevet till försäkringstagaren.
- Om försäkringen kan beviljas med begränsningar, skickar vi till försäkringstagaren ett brev om beslutet, besvärsanvisningar och försäkringsbrevet, av vilket innehållet i försäkringen och begränsningarna framgår
- Om vi inte kan bevilja försäkringen, sänder vi ett brev med beslutet till försäkringstagaren
Hjälp i problemsituationer
Du kan fylla i hälsodeklarationen i op.fi-tjänsten när du har tagit i bruk digitala försäkringstjänster. Om du inte kan öppna hälsodeklarationen i op.fi-tjänsten, ta de digitala tjänsterna i bruk under Försäkringar – Börja använda digitala tjänster.
Om du behöver hjälp med att köpa en försäkring och fylla i hälsodeklarationen kan du kontakta vår kundtjänst.