Försäkringstips för bekymmersfria pensionsdagar

Att gå i pension och att sluta jobba är en stor förändring i livet och då kan även dina försäkringsbehov ändras. Vi berättar för dig vilka försäkringar du eventuellt behöver i ditt betydelsefulla livsskede.

Vi har på den här sidan även samlat anvisningar för hur du själv kan sköta försäkringsärenden på op.fi. Vi berättar hur du kan se dina försäkringar, teckna nya försäkringar eller anmäla en skada. Om du ändå inte vill sköta dina ärenden på nätet finner du på den här sidan viktiga kundtjänstnummer där vi gärna hjälper dig.

Vilka försäkringar behöver jag?

Det lönar sig att välja försäkringar utgående ifrån sin egen livssituation och sitt eget försäkringsbehov. Ofta försäkrar pensionärer bilen och det egna hemmet, men det lönar sig även att trygga den egna hälsan i händelse av sjukdomar och olycksfall. Vi rekommenderar att du kontrollerar att du inte blir utan egen hälsoförsäkring, ifall din arbetsgivare tidigare har försäkrat din hälsa.

Som pensionär ökar mängden fritid och resande kan bli aktuellt. Det är tillåtet att njuta av det nya livsskedet och semestern. Efter att det hektiska arbetslivet har tagit slut är det många som drömmer om att förverkliga sina drömmar och att resa. Också resor till närstående kan öka. Därför rekommenderar vi en reseförsäkring, som du skyddar dig själv och ditt resgods med på resa.

Nedan berättar vi noggrannare om rekommenderade försäkringar och var du kan läsa om dem och beräkna ett pris för dem om du önskar. Ifall du vill ha en personlig offert på flera försäkringar kan du begära en offert.

Skydda det viktigaste, alltså dig själv, med Pohjola Hälsoförsäkring

En sjukdom eller en skada som uppstått till följd av ett olycksfall kan förorsaka överraskande stora kostnader. Det är bra att ha en täckande Pohjola Hälsoförsäkring för dessa trista saker. Tack vare försäkringen får du ofta vård redan samma dag.

Ur skydden i hälsoförsäkringen får du en lösning som passar just dina behov. Du kan trygga din hälsa för både sjukdomar och olycksfall eller endast olycksfall. Dessutom kan du utvidga Hälsoförsäkringen med tilläggsskydd, så som ett Hemhjälpspaket. Hemhjälpspaketet ger dig trygghet till exempel då du inte själv kan uppsöka en läkarmottagning eller när du inte klarar dig hemma utan hjälp efter en operation.

Ansökan om en hälsoförsäkring görs med en hälsodeklaration. Försäkringens omfattning kan påverkas av eventuella redan konstaterade sjukdomar, men det är ofta möjligt att få försäkringen även om man inte är helt frisk. Det lönar sig alltså alltid att ansöka om en försäkring. Kom ihåg att det inte lönar sig att säga upp en gällande försäkring innan du fått ett beslut om att en ny försäkring beviljas.

Visste du om att en hälsoförsäkring gäller ända tills du fyller 100 år och att du kan ansöka om en försäkring fortfarande som 85-åring? Dessutom ersätts från 60 års ålder kostnader för ett olycksfall i större omfattning!

Den avgiftsfria tjänsten Pohjola Hälsomästare hjälper dig när du har bekymmer med hälsan

När du tryggar dig med en Pohjola Hälsoförsäkring, får du tillgång till den avgiftsfria tjänsten Pohjola Hälsomästare. Pohjola Hälsomästare är en hälsorådgivningstjänst som du kan kontakta per telefon eller i appen Pohjola Hälsomästare varje dag på året. Tjänsten Pohjola Hälsomästare tillgänglig för dig varje dag kl. 7–22 både per telefon på numret 0100 5225 och kl. 13–22 via chatten i applikationen Pohjola Hälsomästaren.

Hälsomästaren bedömer behovet av vård, ger dig anvisningar för egenvård eller hänvisar och bokar tid till lämplig läkarmottagning. Du kan även få ett ersättningsbeslut från hälsomästaren och då behöver du inte själv göra en skadeanmälan.

Planerar du en flytt till ett nytt hem? Teckna en Pohjola Hemförsäkring som skyddar ditt hem

Med en Pohjola Hemförsäkring tryggar du förutom ditt hem även i samma hushåll stadigvarande bosatta familjemedlemmars saker. Det är bra att regelbundet se över hemförsäkringen. Särskilt hemförsäkringens omfattning och maximala ersättningar lönar det sig att kontrollera ifall du har renoverat din bostad eller om det har skett ändringar i din familjesituation.

Det är viktigt att uppdatera Pohjola Hemförsäkringen särskilt då du håller på att flytta till en ny bostad. Då behöver du inte teckna en helt ny hemförsäkring, utan hemförsäkringen uppdateras så den motsvarar den nya bostaden. Ifall du håller på att flytta till en ny bostad och din hemförsäkring är hos oss på Pohjola Försäkring kan du uppdatera din försäkring till den nya adressen i tjänsten op.fi.

En Pohjola Bilförsäkring tryggar bilen och föraren

I Pohjola Bilförsäkring ingår alltid en obligatorisk trafikförsäkring. Vi rekommenderar att du förutom trafikförsäkringen även tryggar din bil med en kaskoförsäkring. Kasko ger den bästa tryggheten för ditt eget fordon. Du kan välja olika skydd till kaskon till exempel i händelse av skadegörelse, kollision eller glasskada.

Bilförsäkringens premie påverkas bland annat av bilens ålder och märke, valda skydd och bilförsäkringens bonus. Även en uppskattning av de årliga körkilometrarna påverkar försäkringens premie. Vi rekommenderar att du meddelar ifall mängden årliga körkilometer ändras avsevärt. Samtidigt kan vi kontrollera om försäkringens uppgifter är aktuella.

En reseförsäkring skyddar dig och ditt resgods på en resa

Ifall du reser fler än en gång per år i Finland eller utomlands rekommenderar vi en fortlöpande reseförsäkring. I sådana fall är en fortlöpande reseförsäkring ofta det förmånligare alternativet. Det lönar sig att lägga till även inrikesresorna till den fortlöpande reseförsäkringen, om du reser över 50 kilometer bort, till exempel till närstående. Då du tryggar din resa med en fortlöpande reseförsäkring, gäller försäkringen alltid då du far på en resa. En fortlöpande reseförsäkring kan beviljas upp till 99-års ålder och den slutar gälla vid 100 år.

Ifall du reser en gång per år eller mer sällan är en tidsbestämd reseförsäkring det lämpligaste alternativet för dig. En tidsbestämd reseförsäkring kan beviljas upp till 85 års ålder och den slutar gälla vid 86 år. Visste du, att i en tidsbestämd reseförsäkring ingår barn under 15 år på samma resa i mor-/farförälderns försäkring?

Du kommer väl ihåg att även lägga till en resgodsförsäkring i den tidsbestämda reseförsäkringen. En resgodsförsäkring tryggar saker som tagits med på resan. Vi ersätter exempelvis, om dina glasögon går sönder, din plånbok blir stulen eller om din resväska försenas.

Kan jag få rabatt på försäkringarna?

Då du koncentrerar dina försäkringar till Pohjola Försäkring blir du preferenskund hos oss och du får förmåner för och rabatter på försäkringar. Du blir preferenskund då du har försäkringar ur tre olika kategorier. Visste du att du som en minst 70-årig ägarkund i andelsbanken blir preferenskund redan om du har försäkringar ur två olika kategorier?

Försäkringskategorierna är:

 

Om du till exempel har en Pohjola Hälsoförsäkring, Pohjola Hemförsäkring och en fortlöpande Pohjola Reseförsäkring är du preferenskund.

Som preferenskund kan du få upp till 7 % rabatt på försäkringar för hemmet och familjen. Dessutom får du en 3 % tilläggsrabatt på försäkringar om du förutom preferenskund även är ägarkund i andelsbanken. Som ägarkund kan du få även andra fina förmåner, så som till exempel en 250 euros självriskförmån i Pohjola Hemförsäkrings brand-, naturfenomen- och brottsskadefall.

Bekanta dig med dina egna försäkringsuppgifter i tjänsten op.fi

Du kan kontrollera dina egna försäkringsuppgifter på op.fi då du loggar in på tjänsten med OP's eller en annan banks koder. Där kan du sköta dina försäkringsärenden mångsidigt, till exempel göra ändringar i försäkringar, uppdatera kontaktuppgifter, byta kontonummer och anmäla en skada. Du kan granska dina försäkringsuppgifter direkt genom att logga in på nättjänsten via länken nedan.

Ifall du har OP's koder men behöver assistans med att använda dem, se anvisningarna via länken nedan.

Vi har även sammanställt en täckande webbplats med anvisningar för att sköta försäkringsärenden. Vi ger dig anvisningar för hur du sköter dina försäkringsärenden i tjänsten op.fi. Du finner även anvisningar för givande av fullmakt och skötsel av dödsbo. Läs mer om anvisningarna via länken nedan.

Råkade du ut för en skada? Anmäl skadan och vi hjälper dig tillbaka till en normal vardag

Med en försäkring tryggar man olika skadesituationer. Det viktigt att hjälpen finns inom räckhåll då en skada inträffar. Du kan enkelt göra en skadeanmälan genom att logga in på tjänsten op.fi. Via länken nedan kan du anmäla en skada direkt. Om du använder OP-mobilen, kan du göra en skadeanmälan också via den.

Observera att du inte behöver bifoga kvitton eller andra verifikat till skadeanmälan, om de inte begärs. Då vi har tagit emot skadeanmälan ber vi vid behov om ytterligare information och vi hör av oss till dig angående ersättningsbeslutet.

Om du ändå vill anmäla en skada per telefon är numret till vår kundtjänst 0303 0303. Öppettiderna är mån.–fre. 8–17. 

Har du redan bekantat dig med Pohjola Skadehjälpen?

I Pohjola Skadehjälpen finner du instruktioner för olika skadesituationer, så att du smidigt kan fortsätta din vardag. I skadehjälpen finner du även kontaktuppgifter till våra samarbetspartner och de partner som finns närmast dig.

Pohjola Försäkrings skadepartner erbjuder unika förmåner och tjänster under skötseln av skadan.

Kundtjänstnummer

Pohjola Försäkrings kundtjänst

Ta kontakt, om ditt ärende gäller försäkringar eller skadeanmälan.

Öppettider mån–fre 8–17. 

Stöd för kunder som köper försäkringar på nätet 

Ta kontakt, om det förekommer problem med att teckna en försäkring på nätet.

Öppettider mån.–fre. 8–18.

Egen kundtjänst för seniorer

Betalningshandledning för kunder eller deras anhöriga som inte använder tjänsterna op.fi, OP-mobilen eller betalkort.

Öppettider mån–fre 9–16.