Läs mer om skadetjänsten och förmåner hos samarbetspartner genom att först välja försäkring:
Förmåner och tjänster av Pohjola Försäkrings samarbetspartner
Tjänster och partner som ingår i hälsoförsäkringar
Då du har en Pohjola Hälsoförsäkring får du hjälp av Pohjola Hälsomästare då du insjuknar och behandling hos våra tillförlitliga läkarpartner.
Pohjola Hälsomästare
Snabb avgiftsfri bedömning av vårdbehovet och hänvisning till en lämplig yrkesutbildad person. Hälsomästaren gör även en skadeanmälan för dig.
Som kund hos Pohjola Försäkring är tjänsten Pohjola Hälsomästare tillgänglig för dig varje dag kl. 7–22 både per telefon på numret 0100 5225 och via chatten i applikationen Pohjola Hälsomästaren.
• Som kund hos Pohjola Försäkring får du avgiftsfri hälsorådgivning och information om huruvida det lönar sig att uppsöka läkare eller hur dina symptom ska behandlas.
• Om du först kontaktar hälsomästaren betalar du endast eventuell självrisk på mottagningen.
• Det är lättare för dig att söka ersättning, eftersom någon annan gör din skadeanmälan.
• Som försäkringskund hos oss får du adekvat vård genast, eftersom hälsomästaren hänvisar dig direkt till en mottagning eller mottagning på distans med en lämplig expert. Om ett läkarbesök inte är nödvändigt, får du tydliga anvisningar för egenvård i hemmet.
- Ladda ner appen Pohjola Hälsomästaren från App Store
- Ladda ner appen Pohjola Hälsomästaren från Google Play
För samtalen tar vi ut en normal lokalnätsavgift (lna) eller en mobilsamtalsavgift (msa) enligt den inhemska operatörens prislista.
Tjänsten Pohjola Hälsomästare produceras av Pihlajalinna Lääkärikeskukset Ab. Försäkringstjänsterna tillhandahålls av Pohjola Försäkring Ab.
För att du ska kunna använda den avgiftsfria tjänsten Pohjola Hälsomästare förutsätts att din hälsa är tryggad med en personförsäkring hos Pohjola Försäkring, till exempel en hälsoförsäkring.
Se Pohjola Skadehjälpen för närmare anvisningar för olika sjukdoms- och olycksfallssituationer. I Skadehjälpen finns också information om vad försäkringen ersätter.
Samarbetsläkare
Du får snabbt yrkeskunnig vård till de avtalspriser som våra samarbetspartner erbjuder! Vi sköter också ersättningsärenden och skadeanmälan för dig, när du först har kontaktat tjänsten Pohjola Hälsomästare.
Vårt nätverk av samarbetspartner består av ett brett utbud av tjänster och högklassig vård. Du får snabbt tillgång till vård inom den tid som fastställts i avtalet. Våra samarbetspartners avtalspriser sparar också på det maximala ersättningsbeloppet. Visste du att du kan få vård till avtalspris, även om det under behandlingen av skadan framgår att skadan inte kan ersättas från din försäkring?
Vi samarbetar med nedanstående läkarpartner:
Förmåner från de läkare som vi samarbetar med och den avgiftsfria tjänsten Pohjola Hälsomästare förutsätter att din hälsa är tryggad med en personförsäkring hos Pohjola Försäkring, till exempel en hälsoförsäkring.
Tjänster och partner som ingår i fordonsförsäkringar
Då du är vår fordonsförsäkringskund får du i enlighet med ditt försäkringsskydds omfattning tillgång till exempelvis bilskadejour och ersättningsbil. Våra fordonspartner hjälper, om du behöver bärgning, vindrutan är trasig eller om du letar efter en kunnig verkstad för ditt fordon.
Pohjola Verkstadsmästare och andra verkstadspartner för fordon
På Pohjola Verkstadsmästares verksamhetsställe repareras din bil med yrkeskunskap. Verkstadsmästaren gör också en skadeanmälan för dig – under samma besök får du även ett ersättningsbeslut och då betalar du endast den eventuella självrisken för reparationen.
Pohjola Verkstadsmästare betjänar dig runtom i Finland på flera orter. Verkstadsmästarna är verkstadspartner som utsetts av Pohjola Försäkring och ger dig yrkeskunnig och smidig betjäning.
Om du har råkat ut för en bilskada kan du åka direkt till närmaste verkstadsmästares verksamhetsställe. Du behöver inte själv lämna in en skadeanmälan, våra verkstadsmästare sköter det för dig. Du kan även få ett ersättningsbeslut från verkstadsmästaren. Verkstadsmästarna handlägger skador som hör till en privatkunds frivilliga kaskoförsäkring.
Om det i din närhet inte finns ett Pohjola Verkstadsmästares verksamhetsställe kan du dra nytta av vårt omfattande och yrkeskunniga nätverk av verkstadspartner. Observera emellertid att du i det här fallet måste skicka en ersättningsansökan antingen i tjänsten op.fi eller OP-mobilen innan du tar kontakt med partnern.
Du kan kontrollera närmaste Pohjola Verkstadsmästare eller söka en verkstadspartner i vår sökfunktion.
Tjänsten Pohjola Verkstadsmästare erbjuds av Pohjola Försäkring Ab.
Du kan använda vår tjänst Pohjola Verkstadsmästare om du har Pohjola Bilförsäkring i vilken ingår kaskoförsäkring.
Mer information om Pohjola Verkstadsmästare och andra verkstadspartner som betjänar dig när en bilskada inträffar hittar du på Pohjola Skadehjälpen.
Glasreparationspartner
Glasreparationspartnerna reparerar glasskador och sköter skadeanmälan för dig. Pohjola Försäkrings glasreparationspartner står till din tjänst runtom i Finland.
Då du anlitar en av våra glasreparationspartner, behöver du inte göra en skadeanmälan eller själv ansöka om ersättning, eftersom partnern också sköter försäkringsärenden som gäller skadan för dig. Du får skadan reparerad och försäkringsärendena skötta bekvämt på en gång.
Mer information och vår närmaste glasreparationspartner hittar du i Skadehjälpen.
Skadereglering med direktersättning hos vår glasreparationspartner förutsätter att ditt fordon är skyddat med Glasskydd. Glasskydd är ett valbart tilläggsskydd för Pohjola Bilförsäkring.
Pohjola Försäkrings Bilskadejour
Snabb hjälp och rådgivning på vägen. Genom Bilskadejouren får du en ersättningsbil och bogsering vid behov.
Bilskadejouren hjälper dig tillbaka ut i trafiken om till exempel ditt fordon inte startar eller om resan avbryts på grund av en punktering.
Som försäkringskund hos oss kan du ringa Bilskadejouren på numret 010 253 0012. Bilskadejouren betjänar alla tider på dygnet varje dag året runt. Du får råd i problemsituationer på vägen per telefon och vi kontrollerar ditt försäkringsskydd. Vid behov levererar vi en ersättningsbil åt dig och ger vår samarbetspartner REDGO i uppdrag att bogsera ditt fordon.
Du kan beställa bogseringen också med ett elektroniskt formulär.
Bogseringskostnader ersätts ur bilräddningsskyddet i din kaskoförsäkring. Bilräddningsskydd ingår i Superkasko, Lättkasko och Helkasko.
Tjänsten ersättningsbil
Vi erbjuder våra försäkringskunder vid en bil- eller trafikskada en ersättningsbil snabbt och pålitligt. Tjänsten ersättningsbil erbjuds av Pohjola Försäkrings samarbetspartner Europcar eller Hertz.
Du kan använda tjänsten ersättningsbil om det i din fordonsförsäkring utöver trafikförsäkring ingår en valbar kaskoförsäkring med avbrottsskydd. Som kund hos Pohjola Försäkring kan du kontrollera ditt försäkringsskydd i tjänsten op.fi eller OP-mobilen.
- Läs om avbrottsskyddet i Pohjola Försäkring
- Läs om fordonsförsäkringarna i Pohjola Försäkring
- Läs anvisningarna för ersättningsbil i Pohjola Skadehjälpen
Tjänster och partner som ingår i hemförsäkringar
Som kund hos Pohjola Hemförsäkring ombesörjer Pohjola Hushållsmaskinmästare och Fonum dina hushållsmaskiners och din elektroniks reparation och ersättningsärenden. Till din hjälp har du även glasögonpartner samt vid större skador våra partner som behärskar byggnadsskador.
Pohjola Hushållsmaskinmästare
Pohjola Hushållsmaskinmästare hjälper om en hushållsmaskin, en dator eller annan hemelektronik går sönder. Hushållsmaskinmästaren anmäler skadan för din räkning och dessutom får du rabatt på den nya apparatens pris, installationen till halva priset och bortföring av den gamla apparaten utan kostnad.
Tjänsten Pohjola Hushållsmaskinmästare produceras av Gigantti.
Du kan sköta ärenden i en skadesituation direkt med Pohjola Hushållsmaskinmästare, och du behöver inte ägna skadeanmälan en tanke. Hushållsmaskinmästaren bedömer skadorna, beställer reparationen och sköter om ersättningsärendena för dig. Av Hushållsmaskinmästaren får du också en ny apparat i stället för den som gått sönder, om det inte är möjligt att reparera apparaten.
Du kan ringa direkt till Pohjola Hushållsmaskinmästares riksomfattande servicenummer 010 253 0106 och anmäla en haveriskada på en hushållsmaskin eller hemelektronik. Kontrollera gärna uppgifterna om märke och modell på din trasiga apparat innan du tar kontakt. Pohjola Hushållsmaskinmästares servicenummer är öppet vardagar kl. 9–20 och lördagar kl. 10–16.
Priset för samtal från abonnemang i det fasta nätet och inhemska mobilabonnemang är 0,0835 euro/samtal + 0,167 euro/min. (inkl. moms).
Du kan få förmåner från Gigantti, som tillhandahåller tjänsten Pohjola Hushållsmaskinmästare, om din apparat är skyddad med Pohjola Hemförsäkring eller Pohjola Resgodsförsäkring, om hemelektroniken drabbas av en skada under resa. Du kan dra nytta av Hushållsmaskinmästarens tjänst också om du är ägarkund i andelsbanken och har köpt en apparat med OP:s Visa-kort, i vilket ingår Produktskydd. Längden på det skydd som Produktskydd erbjuder varierar enligt korttyp.
- Läs om hemförsäkringen i Pohjola Försäkring
- Läs om reseförsäkringen i Pohjola Försäkring
- Läs om OP-Visa och Produktskydd
Fonum – servicepartner för mobilapparater
Du får ersättningsbeslutet direkt på Fonums verksamhetsställe. När du låter reparera telefonen hos Fonum får du ett pansarglas avgiftsfritt!
Om din telefon eller din pekplatta går sönder kan du direkt anlita vår partner Fonum. Hos Fonum får du snabbt hjälp och ett ersättningsbeslut på samma gång. Som försäkringskund behöver du inte göra en separat skadeanmälan, eftersom Fonum sköter ersättningsärendena för dig. Hos Fonum betalar du endast en eventuell självriskandel för reparationen. Om det inte lönar sig att reparera apparaten kan du skaffa en ny via apparat via Fonum, varvid du utöver självrisken också betalar ett eventuellt åldersavdrag för enheten.
Som kund hos Pohjola Försäkring får du i samband med reparation av de vanligaste modellerna av mobiltelefon och pekplatta ett pansarglas utan avgift. Visste du att du får förmånen även om den ersättningsgilla andelen av skadan på mobiltelefonen eller pekplattan blir mindre än självrisken? Du kan använda förmånen också i det fall att skadan inte är ersättningsgill enligt försäkringsvillkoren.
Fonum svarar för apparatens garanti efter reparationen i enlighet med tillverkarens garanti och ger reparationen livslång garanti.
Gå till Pohjola Skadehjälpen för anvisningar vid skador på mobiltelefon och pekplatta, kontaktinformation till närmaste Fonum och anvisningar för skötsel av ärenden hos Fonum.
Du får förmåner från Fonum om du har Pohjola Hemförsäkring eller, om skadan inträffar under en resa, Pohjola Resgodsförsäkring. Du kan också få Fonums tjänster om du är ägarkund i andelsbanken och har köpt mobiltelefonen eller pekplattan under de senaste 180 dagarna med OP-Visa, varvid enheten är skyddad med Produktskydd i ditt kort.
- Läs om hemförsäkringen
- Läs om reseförsäkringen
- Läs om OP-Visa
- Läs anvisningarna för telefonskador i Pohjola Skadehjälpen
- Läs anvisningarna för skador på pekplatta i Pohjola Skadehjälpen
Glasögon- och solglasögonpartner
Gratis synundersökning, rabatt på priset på produkten eller reparationen och glasögon eller solglasögon med monofokala linser på köpet, i samband med skötseln av en skada hos vår partner!
Pohjola Försäkrings glasögon- och solglasögonpartner är Instrumentarium, Nissen, KEOPS och Silmäasema.
Du får yrkeskunnig och snabb hjälp av en optikeraffär som vi samarbetar med, om till exempel dina glasögon har gått sönder eller dina solglasögon har blivit stulna. När du sköter ditt ärende hos vår samarbetspartner betalar du endast ett eventuellt åldersavdrag för glasögonen eller solglasögonen och självrisken. Vår partner fakturerar det återstående av Pohjola Försäkring. Anmäl skadan först till Pohjola Försäkring genom att göra en skadeanmälan i tjänsten op.fi eller OP-mobilen. Därefter får du ett ersättningsbeslut och en eventuell betalningsförbindelse till vår samarbetspartner.
När en skada sköts hos en optikeraffär som vi samarbetar med får du fina kundförmåner. Kundförmånerna är:
• gratis synundersökning
• glasögon eller solglasögon med monofokala linser på köpet
• rabatt på priset på produkten eller reparationen
Visste du att du får kundförmånerna även om den ersättningsgilla andelen av glasögon- eller solglasögonskadan blir mindre än självrisken? Du kan använda förmånerna också i det fall att skadan inte är ersättningsgill enligt försäkringsvillkoren.
I Pohjola Skadehjälpen hittar du anvisningar för skador på glasögon och solglasögon.
Du kan få förmåner hos de optikeraffärer som vi samarbetar med om dina glasögon och solglasögon är skyddade med Pohjola Hemförsäkring, eller om skadan inträffar under resa, med Pohjola Resgodsförsäkring. Du kan också få förmåner från de optikeraffärer som vi samarbetar med om du är ägarkund i andelsbanken och har köpt produkten under de senaste 180 dagarna med OP-Visa, varvid produkten är försäkrad med Produktskydd i ditt kort.
- Läs om hemförsäkringen i Pohjola Försäkring
- Läs om reseförsäkringen i Pohjola Försäkring
- Läs om OP-Visa och Produktskydd i
Samarbetspartner vid byggnadsskador i hemmet
Av våra samarbetspartner får du snabbt hjälp vid en byggnadsskada i hemmet.
Pohjola Försäkring har ett omfattande nätverk av yrkeskunniga byggnads- och torkservicepartner.
Vi beställer en samarbetspartner som passar just din skadesituation, då du har anmält en skada som inträffat till Pohjola Försäkring i tjänsten op.fi eller OP-mobilen. I brådskande fall kan du göra en skadeanmälan även per telefon.
Du kan få de förmåner som våra partner erbjuder, om ditt hem är försäkrat med Pohjola Hemförsäkring.
Tjänster och partner som ingår i djurförsäkringar
Då du har en Pohjola Hemförsäkring kan du använda den behändiga distansveterinärtjänsten FirstVet och du får god omvårdnad för ditt sällskapsdjur från våra veterinärpartner. Hos våra veterinärpartner får du ofta besöket betalt som direktersättning.
Konsultation med veterinär på nätet hos FirstVet
Obegränsat antal avgiftsfria konsultationer med en veterinär på nätet hos FirstVet för sällskapsdjur som är försäkrade med en Pohjola Försäkrings Hund-, Katt- eller Hästförsäkring som innefattar en vårdkostnadsförsäkring.
FirstVet är ett företag som erbjuder tjänster på nätet inom hälso- och sjukvård för djur. På ett videomöte med en veterinär på nätet hos FirstVet får du råd och instruktioner för hälsan hos hundar, katter och hästar var du än befinner dig.
Pohjola Försäkring erbjuder avgiftsfri konsultation obegränsat antal gånger med en veterinär på nätet hos FirstVet för varje sällskapsdjur som du försäkrat. Förmånen gäller tills vidare.
Du får tillgång till förmånen när ditt sällskapsdjur har en Pohjola Hund-, Katt- eller Hästförsäkring som innefattar en vårdkostnadsförsäkring.
- Läs om djurförsäkringen i Pohjola Försäkring
- Läs anvisningarna för djurskador i Pohjola Skadehjälpen
Djurklinikspartner
Förmån: Våra djurklinikspartner sköter ansökan om försäkringsersättning för dig och ger ditt sällskapsdjur sakkunnig vård
Pohjola Försäkring har flera djurklinikspartner. Du kan direkt anlita en veterinärklinik som vi samarbetar med när ditt sällskapsdjur insjuknar eller skadas och behöver vård.
Djurkliniken som vi samarbetar med kan ge ditt sällskapsdjur sakkunnig vård och de sköter ansökan om försäkringsersättning för dig. För den vård som ersätts ur försäkringen betalar du på kliniken endast din självrisk. Kliniken fakturerar den resterande delen direkt av Pohjola Försäkring.
Du får tillgång till direktersättningen hos djurklinikspartnerna när ditt sällskapsdjur har en Pohjola Hund- eller Kattförsäkring som innefattar en vårdkostnadsförsäkring.
Tjänster och partner som ingår i reseförsäkringar
Pohjola Reseförsäkrings partner och Pohjola Skadejour vid resor hjälper dig på dina utlandsresor.
På inrikesresor får du i skadesituationer hjälp från Pohjola Skadehjälpen och om en sjukdom eller ett olycksfall överraskar från tjänsten Pohjola Hälsomästare.
Pohjola Skadejour vid resor – Resenärskador utomlands
Du får hjälp och rådgivning vid sjukdomsfall och olycksfall som inträffar utomlands dygnet runt alla dagar om året.
Om du insjuknar eller skadar dig utomlands kan du ringa Pohjola Skadejour vid resor, så får du:
• hjälp med att välja en tillförlitlig läkare eller ett tillförlitligt sjukhus
• en betalningsförbindelse för sjukhusvård, operation eller något annat ingrepp
• kontakt med en finsk läkare med vilken du kan diskutera till exempel den vård som man föreslagit för dig
• hjälp med att arrangera en hemfärd som avviker från resplanen
Skadejouren vid resor betjänar Pohjola Försäkrings resenärförsäkringskunder på numret +358 10 253 0011 dygnet runt alla dagar om året. Via jouren får du hjälp på svenska, finska eller engelska.
Du kan anlita Pohjola Skadejour vid resor om du har tryggat dig inför resan med Pohjola Reseförsäkring.
Euro-Center – Resenärskador utomlands
Tillförlitliga vårdinrättningar och skadekontor utomlands.
Pohjola Försäkrings samarbetspartner vid resenärskador utomlands är Euro-Center. Euro-Center hjälper dig om du blir sjuk eller skadar dig på utlandsresan.
Som vår försäkringskund erbjuder Euro-Center 13 servicekontor runtom i världen till din tjänst, och ett nätverk med vårdinrättningar som OP samarbetar med eller i andra fall vårdinrättningar som man vet att är tillförlitliga.
Du hittar närmaste läkarstation utomlands i Pohjola Skadehjälpen.
Om du behöver sjukhusvård utomlands eller en undersökning eller operation, ska du på förhand kontakta Pohjola Skadejour vid resor.
En förutsättning för att du ska kunna använda Euro-Centers tjänster är att du har tryggat dig själv inför resan med Pohjola Reseförsäkring.
Tjänster och partner som ingår i skogsförsäkringar
Du får en avgiftsfri bedömning av skogsskada från den lokala skogspartnern.
Skogspartner
Avgiftsfri bedömning av skogsskada genom den lokala skogspartnern.
Du kan få skogspartnernas tjänster när du har tryggat din skog med Pohjola Skogsförsäkring.
Pohjola Försäkring har runtom i Finland skogspartner som bedömer skogsskador. Skogspartnerna är lokala skogsvårdsföreningar eller leverantörer av skogstjänster.
Pohjola Försäkring ber att en skogspartner gör en bedömning av storleken på skadan och ordnar vid behov en bedömning på skadeplatsen. Skogspartnern skickar fakturan direkt till Pohjola Försäkring.
Läs om försäkringar och tjänster för privatkunder. Du kan enkelt köpa försäkringar och sköta försäkringsärenden via nätet.