Stötte någon till din bil på parkeringsplatsen?

Låt reparera bucklan med en ny metod och spara hälften av självrisken för skadan.

Vi testar ett pilotprojekt för ett nytt sätt att reparera bucklor på bilar tillsammans med våra försäkringskunder i huvudstadsregionen. Genom att delta i pilotprojektet får du en tidsbunden självriskförmån på 50 procent, när en skada som ersätts ur parkeringsskyddet repareras med den nya PDR-metoden på en verkstad som valts till pilotprojektet. Skador som orsakats av naturfenomen, som hagelskurar, omfattas inte av pilotprojektet.  

Vi vill erbjuda våra kunder allt snabbare, bättre och miljövänligare sätt att reparera skador. Vanligtvis tar det 2–4 dagar att reparera en parkeringsskada, men med den här metoden kan skadan repareras till och med på en dag. PDR-metoden kräver inte målarfärg, energi eller nya delar, så koldioxidavtrycket är nästan noll. Läs mer om PDR-metoden för att rikta bucklor längre ned på den här sidan.

Hur kan jag dra nytta av parkeringsskyddet 50 procent av självriskförmånen? 

Den tidsbestämda (1.6–31.12.2023) självriskförmånen på 50 procent i parkeringsskyddet gäller på våra verkstadspartners Autoklinikkas och InCars följande verksamhetsställen i huvudstadsregionen. 

InCar

  • Esbo, Stensvik
  • Vanda, Airport
  • Helsingfors, Hertonäs

Autoklinikka 

  • Vanda, Rosendal
  • Helsingfors, Kånala
  • Tusby

 Om en buckla på din bil inte kan repareras med PDR-metoden, sköter verkstaden reparationen på sitt verksamhetsställe på traditionellt sätt.

Vad ska jag göra?

Du kan vara i direkt kontakt med verksamhetsstället eller vid behov sända dem bilder via nätet så att våra samarbetspartner kan bedöma reparationen. När du sköter dina ärenden på ett verksamhetsställe gör våra samarbetspartner skadeanmälan för dig och du betalar till dem endast hälften av självrisken i parkeringsskyddet.

Boka tid till ett av Autoklinikkas verksamhetsställen

Boka tid till ett av InCars verksamhetsställen

Reparation av en PDR-buckla – vad är det fråga om? 

Med metoden Paintless Dent Repair reparerasen buckla på bilen utan att färgytan tar skada genom att slå ut den med specialverktyg. Verkstäderna använder i metoden långskaftade krokar, så att de får bucklan utslagen utan att skada bilens konstruktioner eller ytor. 

Med metoden kan man reparera skador där färgytan på ett fordon har hållits intakt. Det här är utgångspunkten och förutsättningen för alla PDR-reparationer. Dessutom inverkar omfattningen, läget, formen och djupet på skadan på reparationsmöjligheterna. Eftersom bilens lackyta vid PDR reparation inte måste lackeras om efter riktningsarbetet sparar man förutom målningstillbehör in på energin som krävs för att värma upp lackeringsugnen och i många fall även användandet av reservdelar. Därför är metodens koldioxidavtryck nästan noll.

Ett typiskt reparationsobjekt är en buckla på bildörren som har orsakats av en annan bildörr på en parkeringsplats. I praktiken är det möjligt att reparera nästan alla plåtytor på bilen med PDR-metoden.