Toistuvien menojen hallinta OP

Abonnemangshantering

Granska dina abonnemang

I tjänsten ser du hur mycket pengar du lägger ut på fortlöpande abonnemang såsom direktströmningstjänster, el samt telefon- och nätabonnemang. Du får en tydligare bild av dina utgifter och kan hålla din ekonomi i balans.

Säg upp onödiga abonnemang

I tjänsten kan du lätt säga upp onödiga abonnemang. I vardagsbrådskan glömmer man lätt bort att avsluta abonnemang som inte längre behövs och slösar i onödan pengar på dem. Med hjälp av tjänsten behöver du inte själv kontakta företagen, utan vi sköter uppsägningen av abonnemangen för dig.

Ta den i bruk via OP-mobilen

Du har alltid tjänsten med dig i din telefon och du använder den avgiftsfritt.

Ladda ner OP-mobilen

Ladda ner OP-mobilen i din smartapparat gratis i din appbutik.

Hämta i App Store
Ladda Ned På Google Play

Abonnemangshantering som en del av ekonomisk balans

Känner du redan till Ekonomisk balans som finns i OP-mobilen? Tjänsten hjälper dig se hurdana inkomster och utgifter du har. Tjänsten Abonnemangshantering är ett verktyg i Ekonomisk balans. Med det kan du enklare än tidigare kontrollera dina månatliga beställningar. När du försäkrar dig om att du endast använder nödvändiga återkommande beställningar kan du bygga upp din ekonomi ännu stabilare än tidigare.

 

Tjänsten Abonnemangshantering används i vår partner Minna Technologies tjänst.

Så här tar du i bruk tjänsten

  1. Logga in i OP-mobilen. Kontrollera att du har den senaste versionen av OP-mobilen. 
  2. Klicka på Ekonomisk balans på första sidan i OP-mobilen och gå till den nedre delen av sidan. 
  3. Gå till tjänsten.
  4. Läs och godkänn användarvillkoren och dataskyddspolicyn.
  5. Identifiera dig i tjänsten med inloggningsuppgifterna till OP.
  6. Välj de konton och/eller kort som du vill ansluta till tjänsten.
  7. Tjänsten söker fram de beställningar som återkommande debiteras från de konton och/eller kort du valt.
  8. Beställningarna visas som en sammanställning i en vy där du även kan säga upp dem.
  • När du identifierar dig i tjänsten ger du Minna Technologies tillstånd att hämta dina kontouppgifter från de två senaste åren.
  • Dessutom ger du tillstånd att hämta din kontaktinformation och dina betalningstransaktionsuppgifter för de senaste 180 dagarna.
  • Om du vill fortsätta använda tjänsten ska du förnya identifieringen med 180 dagars intervaller.
  • Du kan avsluta användningen av tjänsten i dess inställningar. Samtidigt tas uppgifterna om dina konton och beställningar bort från tjänsten.

När du börjar använda tjänsten ger du ditt samtycke till att din kundkod förmedlas till Minna Technologies. Minna Technologies använder kundkoden som referens för att visa dina uppgifter när du använder tjänsten.

Vad är Minna Technologies?

Minna Technologies är ett svenskt företag inom programbranschen som samarbetar med hushållsbankerna och utvecklar produkter inom finanssektorn. 

Är tjänsten avgiftsbelagd?

OP:s kunder kan använda tjänsten gratis via OP-mobilen.

På vilka språk betjänar Minna Technologies som producerar tjänsten Abonnemangshantering sina kunder?

Minna Technologies betjänar på samma språk som OP-mobilen, dvs. på finska, svenska och engelska.

Vilka uppgifter förmedlar OP till Minna Technologies?

I samband med ibruktagandet av tjänsten ger du ditt samtycke till sökning på valda konton, saldon och korthändelser, så att tjänsten kan identifiera vilka transaktioner som är återkommande. Dessutom ger du ditt samtycke till att namnuppgifter förmedlas. Kontouppgifter och ditt namn förmedlas till Minna Technologies i enlighet med PSD2-bestämmelserna. Utöver dessa förmedlar OP i skyddat format telefonnummer, e-postadress, hemadress och betjäningsspråk. Minna Tech hanterar uppgifter med hjälp av den individuella kundkoden. Kundkoden fungerar som referens för att tjänsten ska kunna visa dina uppgifter när du använder tjänsten.

Är det säkert att använda tjänsten?

Minna Technologies är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas i tjänsten och har förbundit sig att skydda och respektera din integritet. För att kunna använda tjänsten ska du läsa och godkänna villkoren för tjänsten samt dataskyddspolicyn. Genom att läsa villkoren för tjänsten får du ytterligare information om tjänsten. Dataskyddspolicyn återigen innehåller detaljerad information om insamlingen och behandlingen av dina personuppgifter. 

Vem ska jag kontakta om jag behöver stöd för användning av tjänsten?

Minna Technologies hjälper i ärenden gällande systemet. Du kan kontakta Minna Technologies genom att skicka e-post till support@finland.minna.tech eller genom att gå till tjänstens chatt enligt följande: Ekonomisk balans → Gå till tjänsten → Lägg till → Kontakta oss → Diskutera med oss i chatten. 

I Minna Technologies tjänst hittar du även svar på vanliga frågor om användning av tjänsten. Du kommer till de vanliga frågorna på följande sätt: Ekonomisk balans → Gå till tjänsten → Lägg till → Vanliga frågor.

Tjänsten erbjuds av Minna Technologies i samarbete med OP Detaljkunder Abp.