Ändringen i bekräftelsen av inköp på nätet baserar sig på EU:s betaltjänstdirektiv (PSD2), som för den starka autentiseringens del trädde i kraft i september 2019. Lagens övergångsperiod för kortbetalningar på nätet upphörde vid årsskiftet. Ändringen gäller alla kortbetalningar som görs i nätbutiker och via mobilappar. Vi erbjuder nu Mobilnyckeln för stark autentisering också för de av våra kunder som har ett K-Plussa Maksuaika-kort eller ett OP-Visa Business Card, men inte OP:s koder.
I butikskassan kan du fortfarande betala med kort och kortkod eller med kontaktlös betalning.
Vad är Mobilnyckeln?
Mobilnyckeln är ett identifieringssätt som alltid finns till hands i appen OP-mobilen. Med den bekräftar du inköp i nätbutiker och via mobilappar med en PIN-kod som du själv valt. Du får en Mobilnyckel genom att ladda ner appen OP-mobilen i din smarttelefon eller datorplatta.
Vad behöver jag för att ta i bruk Mobilnyckeln?
- En smarttelefon eller datorplatta.
- Internetförbindelse
- En annan banks koder. Då du tar i bruk Mobilnyckeln ska du identifiera dig med en annan banks koder.