Vill du avsluta ett onödigt konto?

I de flesta fall kan du själv avsluta ditt konto genom att logga in i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. På den här sidan hittar du anvisningar om hur du i olika situationer avslutar ett konto som du inte längre behöver.

I de flesta fall kan du själv avsluta följande konton i tjänsten op.fi: Brukskonto, Sparbössan, Sparkonto, Tillväxträntekonto, Differentierat räntekonto, målkonto, Fortlöpande räntekonto samt BSP-konto.

Avsluta ditt konto med OP:s koder

Du kan också avsluta vissa konton i OP-mobilen. Det gäller följande konton: Brukskonto, Sparkonto, Tillväxträntekonto och Differentierat räntekonto, Målkonto samt Fortlöpande räntekonto. Logga in i OP-mobilen, gå till vyn Konton och kort och välj kontot som du vill avsluta. Välj därefter kugghjulsikonen för att komma till kontots inställningar. Knappen Avsluta konto finns längst ner.

Ett konto kan inte avslutas som självbetjäning till exempel om kontot som ska avslutas är ditt sista konto i OP. I ett sådant fall kan du kontakta vår kundtjänst genom att skicka oss ett meddelande i tjänsten op.fi, i OP-mobilen eller via chatten. All kontaktinformation finns på kundtjänstens sida.

Gå till kundtjänstens sidor

I flera fall kan du avsluta ett onödigt konto med en annan banks koder. När du går vidare till avsnittet Logga in i tjänsten op.fi, klicka på Logga in med en annan banks koder. Om du loggar in i tjänsten op.fi med en annan banks koder för första gången, ska du godkänna avtalet om OP:s digitala tjänster innan du kan gå vidare på sidan.

Avsluta ditt konto med en annan banks koder

Du kan också kontakta vår kundtjänst via chatten, eftersom det i de flesta fall är möjligt att avsluta ett konto via chatten. I chatten ber vi dig identifiera dig med den andra bankens koder för att kontoavslutningen ska kunna slutföras. Om kontot inte kan avslutas via chatten, kan du också ringa vår kundtjänst tfn 0100 0500 (lna/msa).

Om du vill avsluta ett onödigt konto och inte har några bankkoder över huvud taget, ber vi dig kontakta vår kundtjänst per telefon. Vår kundtjänst berättar för dig om de praktiska åtgärder som krävs för att avsluta kontot.

Gå till kundtjänstens sidor

Har du och de andra kontoägarna OP:s koder?

Om du och de andra kontoägarna har OP:s koder, kan ni avsluta ert gemensamma konto genom att skicka oss ett meddelande i tjänsten op.fi, i OP-mobilen eller via chatten.

Varje kontohavare ska skicka oss ett eget meddelande med följande uppgifter:

  • Numret på det konto som ska avslutas.
  • Uppgifterna om det konto till vilket pengarna från kontot som avslutas kan överföras.
  • Om ett kort eller OP:s koder har anslutits till kontot, ska ni i era meddelanden be antingen om att tjänsten i fråga ska avslutas eller om att den ska överföras till ett annat konto. Uppge också de fyra sista siffrorna på kortet och numret på det konto till vilket ni vill överföra kortet eller OP:s kod.

Har du och de andra kontoägarna någon annan banks koder?

I de flesta fallen kan du avsluta det gemensamma kontot genom att logga in i tjänsten op.fi med en annan banks koder eller genom att kontakta oss på chatten. Observera att varje kontoägare ska be om att kontot avslutas med sina egna koder. Kontot kan avslutas efter att alla kontohavare har identifierat sig antingen med OP:s koder eller med någon annan banks koder och bett om att kontot ska avslutas.

Gör så här om du eller de andra kontoägarna inte har koder till någon bank alls

Om du eller de andra kontoägarna inte har koder till någon bank alls, kan du ringa vår kundtjänst. Om kontot inte kan avslutas per telefon, berättar vår kundtjänst vad ni ska göra för att få kontot avslutat.

Gå till kundtjänstens sidor