Ett Hyresgarantikonto är ett bra sätt att sätta in den avtalade hyresgarantin.
- Hyresgästen sätter på ett Brukskonto in ett belopp som avtalats med hyresvärden och som motsvarar högst tre månaders hyra samt pantsätter kontot med en pantsättningsförbindelse.
- På grund av pantsättningen kan inte hyresgästen använda kontot under hyresförhållandet. Pengarna kan tas ut när hyresförhållandet upphör och pantsättningen upphävs med hyresvärdens underskrift. Hyresvärden återlämnar den undertecknade pantsättningsförbindelsen till hyresgästen eller direkt till banken.
- Hyresvärden har rätt att ta ut de pantsatta pengarna från banken om hyresgästen försummar sina skyldigheter i anslutning till hyresavtalet.
- Hyresgästen får en pantsättningsförbindelse för ett Hyresgarantikonto enklast i tjänsten op.fi. Om hyresvärden är ett dödsbo eller om hyresvärden har en utländsk adress, ska hyresgästen boka tid i banken för pantsättning av konto.
- Banken ger en negativ kvittningsförbindelse på kontomedlen, dvs. banken förbinder sig att inte kvitta medlen på kontot mot sina eventuella fordringar.
- Räntan på ägarkunders konton är 0,25 %. Läs mer under ”Insättningsränta”.
Så här öppnar du ett Hyresgarantikonto
Tips: Om du ger ditt nya konto ett namn, till exempel "Hyresgarantikonto", blandar du inte ihop kontot med de andra kontona.
3. Fyll i blanketten för pantsättning av Hyresgarantikontot
4. Vi pantsätter ditt konto på basis av din blankett och skickar pantsättningsförbindelsen till dig inom 1–3 vardagar med ett meddelande som du kan läsa i OP-mobilen eller tjänsten op.fi.
Vid behov kan du också öppna ett Hyresgarantikonto med tidsbokning på OP:s kontor. Kom ihåg att ta med ett identitetsbevis och hyresavtalet. För en minderårig kan ett Hyresgarantikonto öppnas endast på OP:s kontor med vårdnadshavarnas samtycke.