Ett gemensamt hushållskonto är ett Brukskonto som passar bra för skötseln av hushållets utgifter. Det är lätt att följa upp familjens penningaffärer när det finns ett separat konto för det. Du kan överföra ett avtalat belopp till kontot t.ex. alltid på lönedagen.
- Ett gemensamt Brukskonto för familjens vuxna för skötseln av hemmets hushållsutgifter: mat, renovering, låneamortering eller hemmets andra fasta utgifter.
- Det går enkelt att överföra avtalade belopp från de egna Brukskontona för att få vardagen att gå ihop.
- Det är behändigt att följa upp hushållsutgifterna från ett konto.
- Båda kontohavarna kan också få betalkort till kontot.
- Räntan på konton är 0,25 % för ägarkunderna. Läs mer under ”Insättningsränta”.
Så här öppnar ni ett gemensamt hushållskonto
Enklast öppnar ni ett gemensamt hushållskonto via våra digitala tjänster: tjänsten op.fi eller OP-mobilen. Ni kan också boka en tid på banken för att öppna ett konto.
1. Ni kan öppna ett gemensamt hushållskonto digitalt, om ni är kunder i samma andelsbank och ni har OP:s koder. Vi rekommenderar att ni kontrollerar att de här villkoren uppfylls innan ni öppnar ett konto.*
2. Kontrollera också att bådas kunduppgifter är uppdaterade innan ni öppnar ett konto. Uppdatera kunduppgifterna
3. Efter det kan en av er gå vidare för att öppna ett nytt Brukskonto. Öppna ett nytt Brukskonto
4. När kontot har öppnats, ska den som öppnat kontot skicka ett meddelande och be att den andra kontohavaren ska fogas till kontot. I meddelandet ska följande uppgifter anges:
- kontonumret på det Brukskonto som öppnats
- namn och personbeteckning för den kontohavare som ska fogas till kontot
- samt en uppgift om att båda kontohavarna får använda kontot var för sig. Sänd meddelande
5. Till slut måste kontohavaren som ska läggas till underteckna ett kontoavtal i OP:s elektroniska underskriftstjänst. Personen som ska fogas till kontot får ett textmeddelande om att kontoavtalet behöver undertecknas.
*Om en av er inte är kund hos OP eller ni är kunder i olika andelsbanker, kan det gå att bli kund digitalt. Det innebär att man kan bli kund hos OP eller flytta sin kundrelation till en annan andelsbank digitalt. Läs mer om hur du blir kund hos oss
Om du inte kan bli kund digitalt och behöver hjälp av våra experter, kan du boka tid till kontoret. Boka tid