Nainen tietokoneella

Frågor och svar om OP Faktura

Varför måste man ingå ett kreditavtal när man tar OP Faktura i bruk?

I OP Faktura ingår alltid ett kreditavtal, för att det ska vara enkelt för dig att betala mot faktura och övergå till delbetalningar om du vill.

Om du alltid betalar hela fakturan på en gång betalar du ingen ränta. Om du vill betala i delbetalningar går den obetalda delen av fakturan automatiskt till delbetalning. Då behöver du inte separat ingå ett kreditavtal eller ett avtal om delbetalning.

Du ingår ett kreditavtal bara den första gången du använder OP Faktura. Därefter kan du göra inköp i nätbutiker mot faktura med bara några klick.

Vad betyder fortlöpande kredit?

Med en fortlöpande kredit kan du göra inköp i många olika nätbutiker, och betalningarna samlas på ett och samma ställe. Krediten frigörs för att användas igen när du betalar tidigare inköp.

Du vet alltid hur många fakturor du har och hur mycket du ska betala. På så sätt har du koll på dina inköp och betalningen. Du betalar kontoavgiften på 2,95 euro bara en gång i månaden, även om du skulle handla från flera olika nätbutiker.

Var kan jag betala med OP Faktura?

Med OP Faktura kan du betala i nätbutiker som har OP Faktura som ett möjligt betalsätt. Du hittar alternativet OP Faktura bland nätbutikens betalsätt. OP Faktura kan för närvarande användas i nätbutiker där nätbetalningar sköts av Paytrail Oyj eller Visma Payments Oy och som har infört OP Faktura som betalsätt. Vi ökar antalet nätbutiker som använder OP Faktura som betalsätt fortlöpande.

Hur och när får jag fakturan för mina inköp?

Du får fakturan till den e-postadress du angett 14 dagar före förfallodagen. Du hittar också fakturan i OP:s nättjänst för finansiering.

Vad ska jag göra om jag inte hittar min faktura?

Varje faktura har 45 dagars räntefri betaltid, och du får fakturan till den e-postadress du har angett 14 dagar före förfallodagen. Om det har gått mindre än 31 dagar sedan ditt inköp har fakturan alltså förmodligen inte kommit ännu. Du får också en påminnelse om fakturan per sms tre dagar före förfallodagen. Du hittar också fakturan i OP:s nättjänst för finansiering.

Vad ska jag göra om jag glömde att betala fakturan senast på förfallodagen?

Om du glömt fakturan bör du betala den så fort som möjligt. Dröjsmålsräntan debiteras på nästa månads faktura.

Jag har returnerat produkterna eller en del av dem, hur korrigeras fakturan?

Tack vare den långa räntefria betaltiden behöver du inte betala innan du har bestämt dig för om du behåller den beställda varan. Om du vill kan du returnera en del av det du köpt eller hela beställningen.

När du returnerar inköp har du kontakt direkt med nätbutiken. Informationen om din retur förmedlas automatiskt vidare till OP Faktura. Vi skickar dig ett sms om returen och en ny korrigerad faktura per e-post. Du hittar också fakturan i OP:s nättjänst för finansiering.

Nätbutiker ersätter inte nödvändigtvis avgiftsbelagda tilläggstjänster vid en retur, till exempel sändnings- och installationskostnader. Beroende på nätbutiken kan dessa bli kvar på fakturan att betala, även om du skulle ha returnerat produkten.

Varför godkändes inte min kreditansökan för OP Faktura?

Kreditbesluten baseras på en samlad bedömning av betalningsförmågan. För den samlade bedömningen kontrolleras även dina kredituppgifter i kreditupplysningsregistret. Om ett beslut om avslag baserar sig på en anmärkning i kreditupplysningsregistret berättar vi separat om det i samband med det nekande kreditbeslutet.

Om du får ett nekande kreditbeslut i en automatisk process och vill ha mer information om det kan du kontakta kundtjänsten.

  • E-post: auto.asiakaspalvelu@op.fi

Om du efter att ha kontaktat kundtjänsten fortfarande är missnöjd med beslutet, kan du söka ändring i beslutet.

Var hittar jag en specifikation av vad jag köpt mot faktura?

Information om innehållet i dina inköp anges på fakturan om nätbutiken förmedlar informationen till oss. Om innehållet i inköpen inte anges på fakturan hittar du informationen i den beställningsbekräftelse som nätbutiken skickat till dig.

Om du kontaktar en nätbutik angående inköp på fakturan kan du behöva säljarens referensnummer, som finns på fakturan. Med hjälp av säljarens referensnummer hittar nätbutiken information om dina inköp.

Hur kan jag beställa min faktura som e-faktura?

Beställ e-faktura i din egen banks nättjänst. Uppgifter som behövs för att beställa e-faktura:

Mottagare/fakturerare: OP Företagsbanken Abp

Faktureringsgrund: OP Faktura

Fakturerarspecifika uppgifter: personbeteckning

Jag har aldrig valt OP Faktura som betalsätt, men jag har fått ett sms/e-postmeddelande om ett OP Faktura-inköp. Vad ska jag göra?

Kontakta kundtjänsten per e-post på oplasku@op.fi eller per telefon på 010 252 5811. Samtalspris: lna/msa. Priset gäller även kötid.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Logga in i OP:s nättjänst för finansiering. Där kan du ändra e-postadressen och telefonnumret för faktureringen.

Jag är inte kund hos OP, kan jag ändå betala med OP Faktura?

Ja. OP Faktura är avsedd för alla bankers kunder. Du kan logga in i OP:s nättjänst för finansiering med personliga bankkoder från alla finländska banker eller med mobilcertifikat.

Hur kan jag ändra min faktura till delbetalningar?

På fakturan som du får anges ett minimibelopp som du måste betala senast på förfallodagen. Om du betalar minimibeloppet eller ett större belopp, men inte hela fakturans summa, övergår den obetalda andelen automatiskt till delbetalningar och nästa faktura förfaller till betalning en månad senare.

När du betalar, tänk på att referensnumret för delbetalningen alltid är ett annat än på den första fakturan som du får för inköpet.

Om du använder delbetalningar, använd alltid referensnumret på delbetalningsfakturan så att din betalning registreras direkt på delbetalningen.

Vad betalar jag för OP Faktura?

För användningen av fakturan debiteras en kontoavgift på 2,95 euro, som även gäller fakturorna för delbetalningar. Om du får flera fakturor samma månad betalar du bara en kontoavgift. Om du inte får några fakturor debiteras ingen kontoavgift. Du betalar alltså bara för användningen av OP Faktura.

Om du betalar i delbetalningar är totalräntan 18,50 procent (1/2025)*.

*OP Faktura är en fortlöpande kredit där den effektiva räntan på en kredit på 1 000 euro är 25,3 procent, då krediträntan är referensräntan i enlighet med 12 § i räntelagen + 15,00 procent (18,50 procent 1/25) och kontoavgiften är 2,95 euro per månad. Den uppskattade totalkostnaden för krediten är 1 375,57 euro. Kalkylen har upprättats under antaganden om att hela krediten har tagits ut, krediträntan och avgifterna är oförändrade hela kredittiden och att krediten betalas med minimiamorteringar på 27,78 euro med en månads mellanrum, varvid kredittiden är 36 månader. Krediten beviljas av OP Företagsbanken Abp, Gebhardsplatsen 1, 00510 Helsingfors.

Vilken kontoavgift debiteras för användningen av OP Faktura?

När du handlar mot faktura och betalar i delbetalningar tillkommer en kontoavgift på 2,95 euro. Du betalar kontoavgiften bara en gång, även om du skulle göra flera inköp och få flera fakturor under samma månad. Kontoavgiften tillkommer endast på månadens första faktura.

Om du inte får några fakturor debiteras inte heller någon kontoavgift. Du betalar alltså bara för användningen av OP Faktura. Kontoavgiften är inte en månadsavgift för OP Faktura-kunder.

Blir det kostnader för OP Faktura om jag inte använder tjänsten hela tiden?

Nej, det blir det inte. Om du inte använder OP Faktura behöver du inte betala någonting. OP Faktura är bara redo för ditt nästa inköp.

Jag vill inte betala i delbetalningar. Kan jag ändå använda OP Faktura för att betala?

Ja, det kan du. I så fall betalar du hela fakturan som du får. Då går ingen betalning till delbetalning.

Kan jag betala mer än det angivna minimibeloppet?

Ja, det kan du. Med OP Faktura kan du påverka återbetalningen av krediten genom att betala räkningen i så stora delbetalningar du vill. Du kan betala vilket belopp som helst mellan minimibeloppet och den totala summan genom att använda referensnumret på fakturan. På fakturan ser du alltid den kvarvarande krediten.

Vilket referensnummer ska jag använda när jag betalar fakturor som hör till OP Faktura?

På den första fakturan för varje inköp (KÖP) hittar du ett eget referensnummer för betalningen för köpet i betalningsuppgifterna. När inköpet övergår till delbetalningar med ränta (DELBETALNING), anges på fakturan ett referensnummer för delbetalningar som inte ändras. På fakturorna anges också säljarens referens som nätbutiken använder om du behöver reda ut någonting med dem. Du ska inte använda säljarens referens när du betalar fakturor med OP Faktura.

Jag skulle vilja betala med OP Faktura i nätbutiken x, går det?

Med OP Faktura kan du betala i nätbutiker som har produkten som ett möjligt betalsätt. OP Faktura kan för närvarande användas i nätbutiker där nätbetalningar sköts av Paytrail Oyj eller Visma Payments Oy och som har infört OP Faktura som betalsätt. Vi ökar antalet nätbutiker som använder OP Faktura som betalsätt fortlöpande.

Vad ska jag göra om jag inte kan betala den minsta månadsbetalningen?

Skicka e-post till oplasku@op.fi och förklara situationen. Vi tar kontakt med dig.

Kan jag ändra förfallodagen för fakturorna för delbetalningar?

Vid delbetalning avgörs förfallodagen för fakturan enligt det första inköpet. För närvarande kan du inte ändra förfallodagen för fakturorna för delbetalningar.

Jag vill säga upp avtalet om OP Faktura, hur gör jag?

OP Faktura medför inga kostnader om det inte finns någonting att fakturera. Om du vill säga upp krediten, skicka ett meddelande via OP:s nättjänst för finansiering. Välj "Muu asiakkuuteen liittyvä aihe" (Annat som gäller kundrelationen) som ämne för meddelandet. När vi har behandlat uppsägningen av din kredit kommer dess uppgifter inte längre att visas i OP:s nättjänst för finansiering. Uppsägningen av kreditavtalet uppdateras till det positiva kreditupplysningsregistret inom några dagar. Observera att du inte längre kan använda OP Faktura som betalsätt efter att du sagt upp tjänsten.

Du har rätt att lämna en reklamation om inköp som betalats med OP Faktura, om du inte fått den tjänst eller produkt som du betalat för, eftersom försäljarföretaget gjort sig skyldigt till avtalsbrott.

Exempel på avtalsbrott:

  • Du har inte fått de varor eller tjänster som du har betalat för.
  • En transaktion har debiterats två gånger.
  • Varan eller tjänsten är inte avtalsenlig.