Du kan göra ändringar i ankomna e-fakturor
Du kan bläddra bland och kontrollera alla ankomna e-fakturor. Betalningens status visar om fakturan inte är godkänd, är godkänd och väntar på förfallodagen eller något annat. Du kan enkelt redigera, godkänna och ta bort ankomna e-fakturor före deras förfallodag. Du kan byta betalkonto, ändra beloppet eller tidigarelägga förfallodagen. Du kan också ta bort en betalning eller skjuta upp förfallodagen, bara du först kommer överens om det direkt med faktureraren. Du kan också betala fakturan genast när den kommer i stället för att vänta på förfallodagen.
I OP-mobilen ser du de ankomna e-fakturorna på ingångssidan under Betalningar. Beroende på status finns de under Inte godkända eller Godkända. Du kan göra ändringar i en ankommen e-faktura genom att klicka på betalningen som du vill ändra.
Du kan också välja att en e-faktura ska betalas automatiskt. Då behöver fakturorna inte godkännas separat. Debiteringen görs automatiskt på förfallodagen om inte du själv anger en tidigare förfallodag.
Du kan beställa ett meddelande om en ankommen e-faktura
Du kan beställa ett meddelande om en ankommen e-faktura som e-post eller som textmeddelande. För ett textmeddelande debiteras en avgift enligt servicetariffen.
Alternativt eller utöver detta kan du beställa meddelanden om e-fakturor till OP-mobilen. Då får du en påminnelse om du har en e-faktura som du inte har godkänt på förfallodagen.
Du kan beställa e-fakturor på förhand
Du behöver inte alltid vänta på den första pappersfakturan, utan du kan beställa e-fakturor på förhand. Du kan söka rätt fakturerare utifrån fakturerarens namn, FO-nummer eller kontonummer. Du behöver en identifieringsuppgift av faktureraren så att din e-fakturabeställning riktas till rätt kundrelation. Identifieringsuppgiften kan till exempel vara din personbeteckning, men kontrollera alltid vad den är med faktureraren.
I OP-mobilen kan du beställa e-fakturor på ingångssidan och där Betalningar – E-fakturor – Beställ och ändra e-fakturor.