Hur blir jag Ägarkund Plus-kund?
– Du blir Ägarkund Plus-kund då du är ägarkund i andelsbanken och har de ovan på den här sidan nämnda ärenden som berättigar till tjänsten.
Kostar Ägarkund Plus-kundrelationen något?
– Ägarkund Plus-kundrelationen är inte avgiftsbelagd.
Kan jag säga upp Ägarkund Plus-kundrelationen?
– Observera att Ägarkund Plus-kundrelationen är avgiftsfri. Kundrelationen förpliktar dig inte till något och det är helt frivilligt att använda sig av den. Ägarkund Plus-kundrelationen upphör om du säger upp din ägarkundrelation eller 12 månader från det att dina ärenden inte längre uppfyller kriterierna för Ägarkund Plus-kundrelationen.
Hur länge i taget gäller Ägarkund Plus-kundrelationen?
– Du är Ägarkund Plus-kund ett år (12 mån.) åt gången. Skötseln av ärenden som berättigar till kundrelationen kontrolleras årligen.
Kan en minderårig vara Ägarkund Plus-kund?
– En minderårig kan vara Ägarkund Plus-kund då hen har de ovan på den här sidan nämnda ärenden som berättigar till tjänsten. Kontaktpersonen för en minderårig är i regel densamma som för föräldern eller föräldrarna.
Hur räknas gemensamma lån och insättningar bland de ärenden som berättigar till Ägarkund Plus-kundrelationen?
– Om ett konto eller lån är gemensamt och i två personers namn, räknas medelsaldot till vardera personens ärendevolym. Till exempel om ett par har ett gemensamt bolån på 300 000 euro, räknas 300 000 euro till varderas ärendevolym, eftersom båda gäldenärerna ansvarar för det gemensamma lånet till fullt belopp. I fråga om gemensamma insättningar sker beräkningen enligt samma princip för kontohavarna.
Påverkar betalningshistorian möjligheten att bli Ägarkund Plus-kund?
– Du får Ägarkund Plus-tjänsten då du har de ovan på den här sidan nämnda ärenden som berättigar till tjänsten och du dessutom har uppfyllt dina avtalsförpliktelser, till exempel dina betalningar till OP, inom utsatt tid.
Jag ser inte min kontaktpersons uppgifter i OP-mobilen eller tjänsten op.fi. Hur länge tar det innan jag får en egen kontaktperson?
– Din kontaktpersons uppgifter syns i regel direkt när du ser Ägarkund Plus-kundrelationen i OP-mobilen eller då du loggar in i tjänsten op.fi. I vissa fall ser du den egna kontaktpersonens uppgifter senare. Det är då till exempel fråga om att din andelsbank fusioneras med en annan andelsbank eller om att en expert vid din andelsbank byts ut.