Sköt företagets försäkringsärenden på nätet
I tjänsten op.fi sköter du enkelt och säkert ditt företags försäkringsärenden när det passar dig bäst.Vad kan du göra i nättjänsten?
När du har ingått ett digitalt avtal kan du sköta ärenden i tjänsten op.fi. Du har tillgång till bland annat följande tjänster:
-
Granskning av företagets gällande försäkringar
-
Göra skadeanmälan
-
Ibruktagande, uppdatering och utdelning av försäkringskort för arbetstagarna
-
Anmälan om ändringar gällande arbetstagare som försäkrats med Hälsoskydd
-
Utskrift av försäkringsintyg och försäkringsbekräftelser
-
Beställning och utskrift av Green Card för ditt företags fordon
-
Utskrift av reseförsäkringsintyg för visum
Ingå avtal om digitala tjänster för företag
Påskynda hanteringen av företagets skade- och försäkringsärenden genom att ingå ett avtal om digitala tjänster för företag, och sköt dina ärenden i tjänsten op.fi. Med ett avtal om digitala tjänster kan du sköta ditt företags egna försäkringsärenden, samt vid behov även dina kundföretags ärenden.
I tjänsten op.fi kan du hantera företagets skade- och försäkringsärenden samt bevilja användarrättigheter till andra användare, för de tjänster där du är markerad som systemadministratör.
Du kan även sköta försäkringsärenden för de av dina kundföretag som utdelat en fullmakt, genom att med hjälp av det digitala avtalet börja använda försäkringstjänsten för kundrelationen med mäklare, bokföringsbyrå och disponentverksamhet och utse en systemadministratör för den.
Du kan sköta ditt företags bank- och försäkringsärenden i tjänsten op.fi med en personlig OP Företagstjänstkod eller med en egen OP Användarkod för privatkunder. Du kan sköta försäkringsärenden med alla bankers koder.
Tillägg av ny systemadministratör till avtalet om digitala tjänster
Du kan lägga till flera systemadministratörer till företagets avtal om digitala tjänster. Avtalet kan endast undertecknas av en person som har firmateckningsrätt i företaget.
För borttagning av systemadministratörer kan du kontakta Pohjola Försäkrings nätsupport med ett nätmeddelande eller per telefon 010 253 6198.
Skadetjänsten
Skadetjänsten är en tjänst där Pohjola Försäkrings företagskunder kan lämna skadeanmälningar. I Skadetjänsten går det lätt och snabbt att anmäla skador och ansöka om ersättningar. Du kommer till Skadetjänsten genom att logga in i tjänsten op.fi och börja anmäla en skada på sidan Skador.
Om du inte har åtkomsträttigheter till företagets försäkringar i tjänsten op.fi, kan du göra en skadeanmälan på adressen sok-ersattning.op.fi. Vi rekommenderar att du alltid gör en skadeanmälan via tjänsten op.fi, om du har rättigheter till den, eftersom du via den automatiskt får fram uppgifter om bland annat företaget och försäkringen för en skadeanmälan.
Läs mer om tjänster och anvisningar i anslutning till skador
Övriga tjänster och funktioner
I tjänsten op.fi kan du också bra följa ditt företags skötsel av ärenden i anslutning till försäkringar och spara dem som utkast, så att du kan fortsätta senare.
De uppgifter som syns i tjänsten anpassas efter varje användares rättigheter. De uppgifter som syns hos olika användare kan därför vara olika.
Statistik som stöd för utveckling av arbetarskydd
Du år också tillgång till en utmärkt bra statistiktjänst för olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar. Med hjälp av statistiken får du en bättre insikt i bl.a. antalet skador och orsakerna till dem. Med hjälp av dem kan du utveckla säkerheten på din arbetsplats.
Läs också om Pohjola Riskhanteringstjänst som är avgiftsfri för våra kunder
Organisationsenheter
Om ditt företag består av flera enheter, kan du i tjänsten op.fi för din organisation skapa enheter med hjälp av vilka du får försäkringar och skador samt åtkomsträttigheter koncentrerade per enhet. Du ser videoanvisningar för hur man skapar och redigerar organisationsenheter samt lägger till åtkomsträttigheter i Pohjola Försäkrings YouTube-kanal.
Stöd och störningar
Om du har frågor som gäller digitala försäkringstjänster för företag eller om det finns störningar i dem, ber vi dig kontakta Pohjola Försäkrings nätsupport 010 253 6198.
Med ett avtal om digitala tjänster för företag kan bokförings- och disponentbyråer i tjänsten op.fi utöver sina egna försäkringsärenden sköta försäkringsärenden för sina kundföretag och bostadsaktiebolag. Ingå ett avtal om digitala tjänster för företag, välj de tjänster som ditt företag behöver och lägg till systemadministratörer för tjänsterna.
En revisions- eller disponentbyrå behöver av sitt kundföretag också nedanstående befullmäktigande för att sköta kundens försäkringsärenden.
Ifall du sköter försäkringsärenden för flera företag i tjänsten op.fi, kan du efter inloggningen välja vilket företags ärenden som du sköter. Du kan med samma inloggning sköta ärenden för flera företag genom att byta representation.
I tjänsten op.fi kan du sköta företagens bank- och försäkringsärenden genom att logga in med antingen en personlig OP Företagstjänstkod eller med din egna OP Användarkod för privatkunder. Du kan sköta försäkringsärenden med alla bankers koder.