Nainen tietokoneella

OP Laskun usein kysytyt kysymykset

Miksi OP Laskun käyttöönotossa tehdään luottosopimus?

OP Lasku sisältää aina myös luottosopimuksen, jotta laskulla maksaminen ja halutessasi erämaksuun siirtyminen olisi sinulle helppoa.

Jos maksat laskun aina kerralla kokonaan, et maksa koskaan korkoa. Mikäli haluat maksaa erissä, laskun maksamaton osa siirtyy automaattisesti erämaksuun. Silloin sinun ei tarvitse tehdä enää erikseen luottosopimusta tai sopimusta erissä maksamisesta. 

Luottosopimus tehdään vain ensimmäisellä kerralla käyttäessäsi OP Laskua. Sen jälkeen voit ostaa laskulla verkkokaupoista muutamalla klikkauksella.

Mitä tarkoittaa jatkuvakäyttöinen luotto?

Jatkuvakäyttöisellä luotolla voit tehdä ostoksia monesta eri verkkokaupasta, ja maksut kerätään yhteen paikkaan. Luottoa vapautuu uudelleen käytettäväksi aina sitä mukaa, kun maksat aiemmin tehtyjä ostoksia.

Tiedät aina, kuinka monta laskua sinulla on ja paljonko täytyy maksaa. Tämän vuoksi pystyt hyvin hallinnoimaan omia ostoksiasi ja niiden maksuja. Maksat tilinhoitomaksun 2,95 € vain kerran kuussa, vaikka tekisit ostoksia useasta eri verkkokaupasta.

Missä voin maksaa OP Laskulla?

OP Laskulla voit maksaa verkkokaupoissa, joissa se on maksutapana. Tällöin OP Lasku löytyy vaihtoehtona verkkokaupan maksutavoissa. OP Lasku on tällä hetkellä käytettävissä verkkokaupoissa, joiden verkkomaksuja hoitaa Paytrail Oyj tai Visma Payments Oy ja jotka ovat ottaneet OP Laskun maksutapoihinsa. Kasvatamme OP Laskua maksutapana käyttävien verkkokauppojen määrää jatkuvasti.

Miten ja milloin saan laskun ostoksestani?

Saat laskun ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen 14 päivää ennen sen eräpäivää. Löydät laskun myös OP:n rahoituksen verkkopalvelusta.

Mitä teen, jos en löydä laskuani?

Jokaisella laskulla on 45 päivää korotonta maksuaikaa, ja saat laskun ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen 14 päivää ennen eräpäivää. Jos siis ostoksestasi on kulunut alle 31 päivää, laskusi on todennäköisesti vasta tulossa. Saat myös muistutuksen laskusta tekstiviestinä kolme päivää ennen laskun eräpäivää. Löydät laskun myös OP:n rahoituksen verkkopalvelusta.

Mitä teen, jos unohdin maksaa laskun eräpäivään mennessä?

Unohtunut lasku kannattaa maksaa viivyttelemättä. Viivästyskorko veloitetaan seuraavan kuun laskussa.

Olen palauttanut tuotteet tai osan tuotteista, miten laskuni korjataan?

Pitkän korottoman maksuajan ansiosta voit päättää ennen maksamista, pidätkö tilaamasi tuotteen. Halutessasi voit palauttaa osan ostoksista tai koko tilauksesi.

Kun palautat ostoksiasi, asioit suoraan verkkokaupan kanssa. Tiedot palautuksestasi välittyvät automaattisesti eteenpäin OP Laskulle. Saat meiltä tekstiviestin palautuksesta sekä uuden korjatun laskun sähköpostiisi. Lasku löytyy myös OP:n rahoituksen verkkopalvelusta.

Verkkokaupat eivät välttämättä hyvitä palautuksessa maksullisia lisäpalveluita, kuten lähetys- tai asennuskuluja. Nämä voivat jäädä verkkokaupasta riippuen maksettavaksi laskulla, vaikka olisitkin palauttanut tuotteen.

Miksi OP Laskun luottohakemustani ei hyväksytty?

Luottopäätökset perustuvat maksukykyä koskevaan kokonaisarvioon. Kokonaisarvion tekemistä varten tarkastetaan myös luottotiedot luottotietorekisteristä. Jos hylkäävä päätös johtuu merkinnässä luottotietorekisterissä, kerromme siitä erikseen kielteisen luottopäätöksen yhteydessä.

Jos saat automaattisessa prosessissa kielteisen luottopäätöksen ja haluat siitä lisätietoa, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

  • Sähköposti auto.asiakaspalvelu@op.fi

Mikäli yhteydenottosi jälkeen olet edelleen tyytymätön saamaasi päätökseen, voit halutessasi tehdä muutoksenhakupyynnön.

Mistä löydän laskulla tekemäni ostoksen erittelyn?

Tiedot ostostesi sisällöstä löytyvät laskustasi, jos verkkokauppa välittää ne meille. Jos laskussa ei ole erittelyä ostoksen sisällöstä, löydät ne verkkokaupan sinulle lähettämästä tilausvahvistuksesta.

Jos olet yhteydessä verkkokauppaan laskuun liittyvistä ostoksistasi, saatat tarvita laskusta löytyvää Myyjän viite -numeroa. Verkkokauppa löytää Myyjän viite -numerolla ostostesi tiedot.

Miten tilaan laskuni e-laskuna?

Tilaa e-lasku oman pankkisi verkkopalvelusta. Tilauksessa tarvittavat tiedot:

Saaja/laskuttaja: OP Yrityspankki Oyj

Laskutusaihe: OP Lasku

Laskuttajakohtaiset tiedot: henkilötunnus

En ole koskaan valinnut OP Laskua maksutavaksi, mutta sain tekstiviestin/sähköpostin OP Lasku -ostoksesta. Mitä teen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun sähköpostitse oplasku@op.fi tai puhelimitse 010 252 5811. Puhelun hinta: pvm/mpm. Hinta koskee myös jonottamista.

Miten muutan yhteystietoni?

Kirjaudu OP:n rahoituksen verkkopalveluun. Siellä voit muuttaa laskutukseen liittyvän sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron.

En ole OP:n asiakas, voinko käyttää OP Laskua maksamiseen?

Voit. OP Lasku on tarkoitettu kaikkien pankkien asiakkaille. OP:n rahoituksen verkkopalveluun pääset kirjautumaan kaikkien suomalaisten pankkien henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Kuinka muutan laskun erämaksuksi?

Saamassasi laskussa ilmoitetaan minimisumma, joka sinun tulee maksaa eräpäivään mennessä. Jos maksat minimisumman tai sitä suuremman summan, mutta et kuitenkaan laskun koko summaa, maksamatta jäänyt osuus siirtyy automaattisesti erämaksulle ja seuraava lasku erääntyy maksettavaksi kuukauden kuluttua.

Huomioithan maksaessasi, että erämaksun viitenumero on aina eri kuin ostoksesta saamallasi ensimmäisellä laskulla.

Kun käytät erämaksua, niin käytä aina erämaksulaskulla olevaa viitenumeroa, jotta suorituksesi kirjautuu suoraan erämaksulle.

Mitä maksan OP Laskusta?

Laskun käytöstä veloitetaan tilinhoitomaksu 2,95 €, joka koskee myös erämaksujen laskuja. Jos saat useamman laskun samassa kuussa, maksat vain yhden tilinhoitomaksun. Tilinhoitomaksua ei veloiteta silloin, kun et saa laskuja. Maksat siis vain OP Laskun käytöstä.

Erissä maksaessasi kokonaiskorko on 19,50 % (1/2024)*.

*OP Lasku on jatkuvakäyttöinen luotto, jonka todellinen vuosikorko 1000 euron luotolle on 26,4 %, kun luoton korko on korkolain 12 §:n mukainen viitekorko + 15,00 % (19,50 % 1/24) ja tilinhoitomaksu 2,95 euroa kuukaudessa. Arvioitu luoton kokonaiskustannus on 1 390,14 euroa. Laskelma on tehty olettaen, että luotto on nostettu kokonaan, luoton korko sekä maksut ja palkkiot pysyvät samana koko luottoajan ja luotto maksetaan 27,78 euron minimilyhennysmaksuerinä kuukauden välein, jolloin luottoaika on 36 kk. Luoton myöntää OP Yrityspankki Oyj, Gebhardinaukio 1, 00510 Helsinki.

Mikä on OP Laskun käytöstä veloitettava tilinhoitomaksu?

Kun ostat Laskulla ja maksat erissä, laskuun lisätään 2,95 euron tilinhoitomaksu. Maksat tilinhoitomaksun vain kerran, vaikka tekisit useampia ostoksia ja saisit useamman laskun samassa kuussa. Tilinhoitomaksu lisätään vain kuukauden ensimmäiseen laskuun.

Tilinhoitomaksua ei myöskään veloiteta silloin, kun et saa laskuja. Maksat siis vain OP Laskun käytöstä. Tilinhoitomaksu ei ole kuukausimaksu OP Laskun asiakkuudesta.

Tuleeko minulle kuluja OP Laskusta, jos en käytä sitä jatkuvasti?

Ei tule. Mikäli OP Lasku ei ole käytössä, et joudu maksamaan mitään. OP Lasku on vain valmiina seuraaville ostoksillesi.

En halua erämaksua. Voinko silti käyttää OP Laskua maksamiseen?

Kyllä voit. Maksa siinä tapauksessa sinulle saapuvan lasku kokonaisuudessaan. Silloin maksu ei siirry erämaksulle.

Voinko maksaa enemmän kuin maksussa ilmoitetun minimisumman?

Kyllä voit. OP Laskussa pystyt vaikuttamaan luoton takaisinmaksuun maksamalla laskusi sinulle sopivan kokoisissa erissä. Voit maksaa mitä tahansa minimisumman ja kokonaissumman väliltä käyttäen maksettavalla laskulla olevaa viitenumero. Näet laskulla aina jäljellä olevan luoton määrän.

Mitä viitenumeroa minun tulee käyttää maksaessani OP Laskuun liittyviä laskuja?

Jokaisen ostoksen ensimmäisellä laskulla (OSTOS) on oma ostokselle tehtävään maksuun käytettävä viitenumero maksutiedoissa. Ostoksen siirtyessä korolliseksi erämaksulle, laskuilla (ERÄMAKSU) on erämaksun viitenumero joka ei muutu. Laskuilla on myös kerrottu verkkokaupan käyttämä Myyjän viite verkkokaupan kanssa tehtäviä selvityksiä varten, myyjän viitettä ei tule käyttää OP Laskun laskuja maksaessa.

Haluaisin maksaa OP Laskulla verkkokaupassa x, onko se mahdollista?

OP Laskulla voit maksaa verkkokaupoissa, joissa tuote on maksutapana. OP Lasku on tällä hetkellä käytettävissä verkkokaupoissa, joiden verkkomaksuja hoitaa Paytrail Oyj tai Visma Payments Oy ja jotka ovat ottaneet OP Laskun maksutapoihinsa. Kasvatamme OP Laskua maksutapana käyttävien verkkokauppojen määrää jatkuvasti.

Mitä teen, kun en pysty maksamaan minimikuukausierää?

Laita viesti sähköpostiosoitteeseen oplasku@op.fi ja kerro tilanteestasi. Otamme sinuun yhteyttä. 

Voinko vaihtaa erämaksun laskujeni eräpäivää?

Erämaksussa oleviesi ostosten laskun eräpäivä määräytyy ensimmäisen ostoksesi perusteella. Erämaksun laskujen eräpäivää ei voi tällä hetkellä vaihtaa.

Haluan irtisanoa OP Lasku sopimuksen, miten sen teen?

OP Lasku on kuluton, jos luotolla ei ole laskutettavia tapahtumia. Jos haluat irtisanoa luoton, lähetä meille viesti OP:n rahoituksen verkkopalvelusta aiheella Muu asiakkuuteen liittyvä aihe. Kun olemme käsitelleet luottosi irtisanomisen, sen tiedot eivät enää näy OP:n rahoituksen verkkopalvelussa. Luottosopimuksen päättyminen päivittyy positiiviseen luottotietorekisteriin muutaman päivän sisällä. Huomioithan, että OP Laskun irtisanomisen jälkeen et voi enää käyttää OP Lasku maksutapaa.

Olet oikeutettu reklamoimaan OP Laskulla maksetuista ostoista, jos et ole saanut maksamaasi palvelua tai tuotetta, koska myyjänä toimiva yritys on syyllistynyt sopimusrikkomukseen.

Esimerkkejä sopimusrikkomuksista:

  • Et ole saanut maksamaasi tuotetta tai palvelua.
  • Tapahtuma on veloitettu kahteen kertaan.
  • Tuote tai palvelu ei ole sopimuksen mukainen.