En familjehelhet kan bildas av personer som bor i samma hushåll och är ägarkunder i samma andelsbank. Bonus som samlats tillsammans används till bankserviceavgifter och försäkringspremier för alla som hör till familjehelheten.
Ägare och delaktiga i familjehelheten
En person anges som ägare av familjehelheten och OP-bonus för alla i familjehelheten samlas på ägarens bonuskonto. De övriga personerna är delaktiga i familjehelheten.
I OP-mobilen och i tjänsten op.fi ser familjehelhetens ägare hur mycket bonus de delaktiga har samlat och vad den har använts till. Familjehelhetens ägare kan också ge en delaktig tillstånd att se bonusuppgifterna. Det här är dock tills vidare möjligt endast i familjehelheter med två myndiga familjemedlemmar.
Hur en familjehelhet bildas eller en delaktig fogas till en familjehelhet
För att bilda en familjehelhet behövs ett skriftligt samtycke av alla personer ingår i helheten. Om du vill bilda en familjehelhet eller lägga till en delaktig i en befintlig familjehelhet, kan du ringa OP:s kundtjänst eller skicka ett meddelande till oss via OP:s digitala tjänster.
När två myndiga personer bildar en familjehelhet ska de på förhand besluta vem som är ägare av familjehelheten och vem som är delaktig. En minderårig kan vara delaktig i en familjehelhet, men inte ägare.
OP-bonus används till ägares och delaktigas avgifter och premier
Familjehelhetens OP-bonus används till bankserviceavgifter och försäkringspremier för alla som hör till helheten. Bonus används först till bonuskontohavarens serviceavgifter och därefter till serviceavgifter för delaktiga i familjehelheten. Bonus används även till försäkringspremier om försäkringstagaren och betalaren är samma person.
Minderåriga i familjehelheten
Också en minderårig kan anslutas till en familjehelhet. OP-bonus som hen samlar betalas in på bonuskontot för familjehelhetens ägare. När man vill ansluta ett barn till en familjehelhet behövs båda vårdnadshavarnas samtycke.
Den som har fyllt 18 år tas bort från familjehelheten
En minderårig delaktig tas automatiskt bort från familjehelheten när hen blir myndig. Om hen vill fortsätta att höra till familjehelheten, måste hen ge sitt skriftliga samtycke till det i banken.
Då en person som fyller 18 år är ägarkund öppnas automatiskt ett eget bonuskonto för personen om personen tas bort från en förälders familjehelhet.
Hur en familjehelhet upplöses
Om familjehelheten upplöses eller någon av de delaktiga lämnar helheten, behåller familjehelhetens ägare hela det samlade OP-bonusbeloppet. OP-bonus som samlats tillsammans delas inte mellan de delaktiga i familjehelheten.
Det är bra att vara medveten om att en familjehelhet inte upplöses automatiskt. Vid till exempel en separation ska ägaren av familjehelheten eller en deltagare själv begära en upplösning av familjehelheten eller borttagning från den genom att kontakta kundtjänsten.
Kunden kan även sköta upplösningen av familjehelheten själv i OP-mobilen. Ägaren av familjehelheten kan ta bort en deltagare, och en vuxen deltagare kan även ta bort sig själv från familjehelheten. Ägaren av familjehelheten kan dock inte ta bort sig själv.
När en deltagare lämnar familjehelheten aktiveras automatiskt ett personligt bonuskonto för personen till vilket OP-bonusen för hens ärenden betalas in framöver.
Så här hittar du vyn Familjehelhet i OP-mobilen:
- Logga in i OP-mobilen
- Välj Kundrelation till höger
- Välj Ägarkund eller Ägarkund Plus-kund och OP-bonus
- Välj Familjehelhet till höger