LEI-numret hänför sig till EU:s bestämmelser om värdepapper. Det är obligatoriskt sedan 1.11.2017 vid derivathandel (EMIR-regelverket) och sedan 3.1.2018 vid annan värdepappershandel (MiFID II-regelverket).
När behöver företag och organisationer ett LEI-nummer?
Företag och organisationer behöver ett LEI-nummer om de tänker bedriva handel med någon av följande placeringsprodukter:
- Aktier
- Obligationer
- Strukturerade lån
- Derivat
- Warranter
- Optionsrätter
- Börsnoterade placeringsfonder (ETF)
- Övriga börsnoterade produkter (bl.a. ETC, ETN, certifikat)
Vem behöver ett LEI-nummer?
Bland annat följande kundgrupper behöver ett LEI-nummer:
- företag och organisationer som har ett FO-nummer och är införda i handelsregistret
- stiftelser som är införda i stiftelseregistret
- andra enheter som har ett FO-nummer och som måste kunna identifieras på finansmarknaden, såsom placeringsfonder och offentligrättsliga samfund
- utländska företag som bedriver värdepappershandel i Finland.
Hur får man ett LEI-nummer?
Företaget eller organisationen måste ansöka om ett LEI-nummer hos en lokal registerförare i Finland eller utlandet. I Finland kan LEI-nummer sökas hos Patent- och registerstyrelsen (PRS). LEI-numret är avgiftsbelagt. Patent- och registerstyrelsen skickar en faktura till ditt företag efter att LEI-numret har beviljats.
I fortsättningen fakturerar Patent- och registerstyrelsen en gång per år för LEI-numret. Om ditt företag redan har ett LEI-nummer, ska du se till att avgiften är betald så att LEI-numret fortsätter att gälla.
Banken kan inte ansöka om ett LEI-nummer för din räkning, utan du måste göra det själv. Du behöver inte anmäla LEI-numret till banken, för vi får uppgifterna om LEI-numren automatiskt.