Varning: nya bluffmeddelanden i omlopp

Brottslingar försöker komma åt dina och andra kunders nättjänstkoder. Om du får ett meddelande med en länk till nätbanken, så är det ett bluffmeddelande. Klicka inte på någon länk och gör inte heller något annat du blir ombedd att göra i den här typens meddelanden. Nätfiskemeddelanden kan ingå i samma meddelandekedja som meddelanden som sänts av OP.

Nätbrottslingarna sänder åter textmeddelanden i OP:s namn. I meddelandena sägs det att kundens konto har frysts till följd av ovanlig aktivitet. Nya bluffmeddelanden kan förekomma där man påstår att banken försökt nå kunden eller att kunden behöver uppdatera sina kunduppgifter. 

I bluffmeddelandena ber man kunden att gå via en länk till en sida som påminner om tjänsten op.fi, där man fiskar efter bankkoder och kortuppgifter.

Våra kunder har också fått bluffsamtal som ringts i OP:s namn. Under samtalet frågar brottslingen efter dina koder och betalkortsuppgifter och påstår att hen gör det exempelvis för att förhindra missbruk. Gör inte det du blir ombedd att göra under samtalet, utan avsluta det och informera banken om det som hänt.  

Nu sprids framför allt meddelanden som:  

  • varnar för ovanlig aktivitet  
  • påstår att vi försökt ringa dig 
  • ber dig kontrollera din onlineaktivitet och återställa din åtkomsträtt  
  • ber dig uppdatera din identitet 
  • uppmanar dig att uppdatera dina kunduppgifter eller kontrollera en betalning via en länk i meddelandet 
  • innehåller en falsk länk som påminner om OP:s webbadress men har skillnader i stavningen.  

Med äventyrade koder försöker brottslingarna göra bedrägliga betalningar och använda offrets mobilnyckel.  

Bluffmeddelandena kan se ut så här:  


Observera att nätfiskemeddelanden kan ingå i samma meddelandekedja som äkta textmeddelanden som sänts av OP.

Om du får ett sådant meddelande ska du inte klicka på någon länk i det. Nätbrottslingarna ändrar ofta innehållet i sina meddelanden. Därför kan det också cirkulera andra slags bluffmeddelanden.  

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.  

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden  

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i meddelandena.  

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller överlåta dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.  

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet  

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.  
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.  
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.  
  4. Öppna inte bifogade filer i e-postmeddelanden eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta.  
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.  
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.  
  7. I oklara fall ska du fråga. Om kontakten eller meddelandet verkar misstänkt eller inloggningssidan till nätbanken fungerar på ett avvikande sätt (t.ex. inloggningen med mobilnyckeln inte fungerar) ska du kontakta din bank innan du gör något annat.