Varning: Brottslingar fiskar efter OP:s koder med textmeddelanden

Brottslingar försöker komma åt dina och andra kunders OP koder. Om du får ett meddelande med en länk till nätbanken, så är det ett bluffmeddelande. Klicka inte på någon länk och gör inte heller något annat du blir ombedd att göra i meddelanden av den här typen. Nätfiskemeddelanden kan ingå i samma meddelandekedja som meddelanden som sänts av OP.

Nätbrottslingar skickar ut textmeddelanden i OP:s namn, där det berättas om ett betalningsförsök. Kunden uppmanas kontrollera kontot via länken i meddelandet. Länken leder till en webbplats som påminner om OP:s digitala tjänster och som är ute efter kundens koder och betalkortsuppgifter.  

Nu sprids framför allt meddelanden där man  

  • berättar om ett betalningsförsök
  • innehåller en falsk länk som påminner om OP:s webbadress men har skillnader i stavningen. 

Med äventyrade koder försöker brottslingarna göra bedrägliga betalningar och ta i bruk Mobilnyckeln.  

Bluffmeddelandena kan se ut så här:

 

Observera att nätfiskemeddelanden i telefonen kan ingå i samma meddelandekedja som äkta textmeddelanden som OP skickat. Om du får ett sådant meddelande ska du inte klicka på någon länk i det. Nätbrottslingarna ändrar ofta sina meddelanden. Därför kan det också cirkulera andra slags bluffmeddelanden.  

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra dina OP-koder genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.  

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden  

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.  

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.  

Sju saker att komma ihåg när du sköter bankärenden på nätet  

  1. Gå inte till tjänsten op.fi via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som ett meddelande innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.  
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.  
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.  
  4. Öppna inte bifogade filer i e-postmeddelanden eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta.  
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.  
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.  
  7. I oklara fall ska du fråga. Om någon kontaktar dig och det väcker dina misstankar, om ett meddelande verkar misstänkt eller om inloggningssidan till tjänsten op.fi fungerar på ett avvikande sätt (till exempel om inloggningen med mobilnyckeln inte fungerar), ska du kontakta din bank innan du gör något annat.