Varning: Bedragare i farten på handelsplatserna för begagnade varor

Brottslingar fiskar efter kunders nättjänst- och bankkortsuppgifter på många olika sätt. Under de senaste veckorna har vi fått flera anmälningar om situationer där en kund har erbjudit en produkt till försäljning i tjänsten Tori.fi och en köpare har försökt få säljaren att lämna ut sina nättjänstkoder eller bankkortsuppgifter exempelvis på en “kurirtjänsts” webbsidor.

Även Tori.fi varnar för sådana bedrägerier och meddelar följande: ”Tori.fi har inte ett eget betalsystem eller en egen kurir- eller transporttjänst. Om du i samband med en affär blir ombedd att bekräfta betalningen via en länk eller lämna ut dina betalningsuppgifter, eller om du blir omdirigerad till Toris betalningssidor, ska du inte genomföra betalningen utan kontakta Toris support.”

Det förekommer liknande bedrägerier också på andra handelsplatser för begagnat. Lämna inte ut några som helst bankuppgifter via en länk som du fått från en person, ett företag eller en organisation som är obekant för dig.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat. 

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad. 
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som skickats i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta. 
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik. 
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta. 
  7. I oklara fall ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.