Nätbrottslingar sänder åter bluffmeddelanden i vårt namn. Nu är det frågan framför allt om ett meddelande där man meddelar att ditt konto är spärrat. Meddelandet ser ut så här:
Om du får ett dylikt meddelande ska du inte klicka på länken.
Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa till 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Då vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +3581000555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden
Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i meddelandena.
Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller överlåta dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.
Meddelanden från bedragare kan hamna i samma meddelandekedja som innehåller riktiga meddelanden. Innehållet i bluffmeddelanden kan också variera snabbt. Så här har tidigare bluffmeddelanden sett ut:
Kom ihåg dessa sju punkter när du sköter bankärenden på nätet
- Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Styrningen i meddelandet är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.
- Kontrollera adressen. Se till att du sköter dina ärenden på adressen www.op.fi. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet.
- Håll koderna hemliga. Banken eller myndigheterna ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
- Öppna inte bifogade filer som sänts i bankens namn. Kontrollera hos din bank att filerna är korrekta.
- Om någon som du inte väntar att ska kontakta dig ber dig installera något på din enhet ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din appbutik.
- Bekräfta inte transaktioner som du inte känner igen och som du inte utför just vid det ögonblicket. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.
- I oklara situationer ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.