Varning för bluffsamtal i OP:s namn

Brottslingar försöker komma åt dina och andra kunders nättjänstkoder. Om du får ett samtal i bankens namn och blir ombedd att uppge dina nättjänstkoder eller uppgifter om nyckeltalslistan eller ditt bankkort, då är det fråga om ett bedrägeri. Lämna inte ut några uppgifter till bedragare.

Nätbrottslingar ringer bluffsamtal i vårt namn. Samtalen kan vara på kundens modersmål. Vi har fått uppgifter om att bland annat kunder som kan ryska har fått ryskspråkiga samtal. Under samtalen har bedragarna exempelvis erbjudit kunden ett lån eller informerat om en ny placeringstjänst, och sedan frågat efter kundens nättjänstkoder, talpar från nyckeltalslistan eller bankkortsuppgifter. Om du får ett sådant samtal handlar det om ett bedrägeri.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat.

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad. 
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta. 
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik. 
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta. 
  7. I oklara fall ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.