Varning: bedragare på marknadsplatser för begagnade varor

Vi har fått många anmälningar om att brottslingar har fiskat efter kunders bankuppgifter med hjälp av en falsk tjänst som använder postens eller någon annan kurirs namn.

Brottslingarna försöker komma åt koder och betalkortsuppgifter på marknadsplatser för begagnade varor. Vid bedrägerier med begagnade varor försöker brottslingarna intala dig att en betalning registreras på ditt kort om du lämnar ut dina kortuppgifter och bankkoder. I verkligheten går det inte att ta emot betalningar på kortet. Men om brottslingen får koderna och kortuppgifterna kan hen använda kortet obegränsat. 

Om en köpare ber dig lämna ut dina kod- eller kortuppgifter ska du genast avsluta diskussionen. Avsluta diskussionen också i det fall att köparen ber dig betala ovanliga avgifter eller lämna uppgifter som hen påstår gäller leveransen av varan eller mottagningen av betalningen. Bedragare fiskar efter kortuppgifter och koder exempelvis i postens namn. 

Lämna aldrig ut andra betalningsuppgifter än kontonumret vid handel med begagnade varor. Om du använder MobilePay kan du naturligtvis lämna ut ditt telefonnummer. 

Även vanliga bedrägerier fortsätter

Det cirkulerar igen vanliga bluffmeddelanden i OP:s namn. Det förekommer i synnerhet nätfiske via textmeddelanden som hänvisar till aktivering av Mobilnyckeln eller låsning av koder. 

Nu sprids framför allt meddelanden på finska som  

  • talar om låsning av koder
  • hänvisar till aktivering av Mobilnyckeln
  • innehåller en falsk länk som påminner om OP:s webbadress men har skillnader i stavningen. 

Med äventyrade koder försöker brottslingarna göra bedrägliga betalningar och använda offrets mobilnyckel.  

Bluffmeddelandena kan se ut så här:  

Observera att nätfiskemeddelanden kan ingå i samma meddelandekedja som äkta textmeddelanden som OP skickat.

Om du får ett sådant meddelande ska du inte klicka på någon länk i det. Nätbrottslingarna ändrar ofta innehållet i sina meddelanden. Därför kan det också cirkulera andra slags bluffmeddelanden.  

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra dina OP-koder genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat.  

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden  

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.  

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.  

Sju saker att komma ihåg när du sköter bankärenden på nätet  

  1. Logga inte in i OP:s digitala tjänster via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som ett meddelande innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.  
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.  
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.  
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta.  
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.  
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.  
  7. I oklara fall ska du fråga. Om någon kontaktar dig och det väcker dina misstankar, om ett meddelande verkar misstänkt eller om inloggningssidan till nätbanken fungerar på ett avvikande sätt (till exempel om inloggningen med Mobilnyckeln inte fungerar), ska du kontakta din bank innan du gör något annat.