Varning: gå inte till nätbanken via en sökmotor

Brottslingar fiskar efter dina nätbankskoder via sökmotorer (t.ex. Google eller Bing). Från sökmotorns resultat omdirigeras användaren till en bluffwebbplats som påminner om tjänsten op.fi. När du går till din nätbank ska du själv skriva adressen i webbläsarens adressfält eller använda OP:s mobilappar.

Brottslingar har lyckats få bluffwebbplatser som liknar tjänsten op.fi att hamna högt upp bland sökresultaten i olika sökmotorer, och på bluffwebbplatserna försöker de fiska efter nätbankskoder. Brottslingarna kommer åt lösenord och andra koder som matas in på bluffwebbplatserna och försöker göra obehöriga betalningar med dem.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Då telefontjänsten är stängd ska du ringa OP:s spärrtjänst på numret +3581000555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat.  

Så här ser bluffwebbplatsen ut i sökmotorns resultat: 

Bluffwebbplatsen kan visa till exempel ett sådant här meddelande:

Kom ihåg dessa sju punkter när du sköter bankärenden på nätet 

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Styrningen till inloggningssidan i meddelandet är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.  
  2. Kontrollera adressen. Se alltid till att du sköter dina ärenden på adressen www.op.fi. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet. 
  3. Håll koderna hemliga. Banken eller myndigheterna ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post. 
  4. Öppna inte bifogade filer som sänts i bankens namn. Kontrollera hos din bank att filerna är korrekta.  
  5. Om någon som du inte väntar att ska kontakta dig ber dig installera något på din enhet ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.  
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte känner igen och som du inte utför just vid det ögonblicket. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.  
  7. I oklara situationer ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.