Akta dig för nätfiske via e-post!

Det finns falska e-postmeddelanden i OPs namn i omlopp där man fiskar efter kundernas bankkoder och kontaktinformation. Till exempel OP-nättjänsten har förfalskats som avsändare av meddelandet och underskriften är Asiakaspalvelu, dvs. kundtjänsten. Meddelandet berättar att du måste uppdatera dina uppgifter och köra en systemuppdatering genom att logga in via en länk i meddelandet. Det falska meddelandet hänvisar till begränsningen av banktjänster på basis av lagen om förhindrande av penningtvätt.

Om du har uppgett personliga uppgifter på en falsk webbplats kan det också hända att bedragarna ringer och ber att få nyckeltal per telefon. Lämna inte ut någon information till bedragare!

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. av följande:

  • Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta).
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert
  • Certifikatet är i kraft

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.

Om du har lämnat ut dina nättjänstkoder på en falsk webbplats, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lördagar klockan 10–16, samtalspris lna/msa). Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

 

Exempel på falskt e-postmeddelande:

 

Exempel på nätfiskemeddelande: