Ge aldrig ut dina koder
Lämna aldrig ut dina koder till någon – inte ens banken eller myndigheterna ber någonsin om dina koder per telefon, med ett textmeddelande eller via e-post. Installera inte heller något program i din apparat, om du uppmanas göra det av någon som du inte hade väntat dig att skulle kontakta dig. I oklara fall ska du alltid kontakta vår kundtjänst.
När det gäller falska Microsoft-samtal, kom ihåg att Microsoft aldrig ringer upp användare utan att användaren själv först har gjort en supportbegäranBedragarna vill installera applikationer för att få åtkomst till din apparat och tillgång till dina nätbankskoder eller betalkortsuppgifter. De kan också be att du lämnar uppgifter eller skickar en bild på ditt identitetsbevis. Bedragarna använder dessa uppgifter för att flytta pengar från konton eller för att göra betalningar med ditt kort.
Falska samtal 1: Från nummer som påminner om kundtjänstens nummer
Våra kunder har fått falska samtal från ett nummer som påminner om numret till OP:s kundtjänst. Bedragarna ringer och säger sig vara anställda hos OP Gruppen. Samtalet kan gå ut på att sälja obefintliga placeringsprodukter, be om nättjänstkoder eller andra personliga uppgifter.
Gör så här om du misstänker att du har blivit offer för ett falskt samtal
- Spärra omedelbart dina nättjänstkoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500.
- Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +0100 0555 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
- Om du misstänker att obehöriga program har installerats på din apparat, ska du låta en expert rensa den på skadliga program innan du använder dina nya koder med din apparat.
Falska samtal 2: Från teknisk support i Microsofts namn
Många finländare har under den senaste tiden fått falska samtal från teknisk support i Microsofts namn. Samtalen kan komma från ett inhemskt eller utländskt nummer. Under samtalet försöker den som ringer få den som svarat på samtalet att installera olika slags applikationer på utrustningen. Den som ringer kan hänvisa till problem med dataskyddet på datorn, datorplattan eller smarttelefonen. Det här bedrägerisättet är allmänt runt om i världen.
Gör så här om du misstänker att du har blivit offer för ett falskt samtal
Gör så här om du har fått ett sådant här samtal och har installerat en applikation i din apparat:
- Spärra omedelbart dina nätbankskoder och alla dina betalkort genom att ringa telefontjänsten OP 0100 0500.
- Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänst på numret +0100 0555 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
- Då du ringer, berätta att det gäller ett falskt samtal från teknisk support som ringts i Microsofts namn och att du på basis av samtalet har installerat nya program eller applikationer i din apparat.
- Kontrollera om det finns debiteringar som du inte känner igen på ditt konto eller betalkort. Anmäl dem samtidigt då du ringer till telefontjänsten eller spärrtjänsten.
- Rensa din apparat eller låt ett proffs göra det och ta bort de applikationer som installerats i samband med bedrägeriet.
- Börja inte använda nya nätbankskoder innan apparaten har rensats.