Banktjänster
Öppnande av banktjänster för barn digitalt
Som ett barns andra vårdnadshavare var det tidigare svårt att hitta ett ställe där hen kunde underteckna en ansökan om öppnande av tjänster. Vi fick mycket respons av kunderna om det här. Tack vare den här responsen har vi kunnat göra det lättare att hitta ansökan genom att sända vårdnadshavaren ett nätmeddelande. Vi placerade dessutom länken för underskrift på ett synligare ställe i tjänsten op.fi.
Vi frågade varje undertecknare om de tycker att tjänsten är smidig, och kunderna upplevde att smidigheten förbättrades märkbart efter korrigeringen.
Läs mer om öppnande av banktjänster för barn
Företagskunder kan nu hantera kontospecifika dispositionsrätter i op.fi
Företagets administratör för de digitala tjänsterna som har rätt att bevilja dispositionsrätter till företagets konton kan nu ge användare kontospecifika dispositionsrätter direkt i tjänsten op.fi. Nya dispositionsrätter träder i kraft genast och kräver inte längre en separat bekräftelse av banken.
Administratören kan ge användaren dispositionsrätt till ett eller flera av företagets konton. Dispositionsrätterna kan vara olika för varje konto.
Nätfakturering för företag via chatten
För att kunna sända och ta emot e-fakturor behöver företag ett avtal om e-fakturatjänsten. Kunder som använder digitala tjänster för företag kan nu ingå ett avtal enkelt via chatten utan att köa. Till avtalet kan väljas ett avtal om sändning av e-fakturor, ett avtal om mottagning av e-fakturor eller vardera.
Försäkringstjänster
OP Aina hjälper företagsförsäkringskunder i chattjänsten
OP Aina hjälper företagsförsäkringskunder i chattjänsten
Den personliga hjälpredan OP Aina hjälper kunder i chatten också i frågor som gäller företagsförsäkringar. Företagsförsäkringskunder fick tidigare hjälp via chattjänsten personligen endast under våra betjäningstider. Efter förnyelsen får kunden först svar på sina frågor av OP Aina. Om ärendet inte löser sig med hjälp av OP Aina eller kräver vidare åtgärder, hänvisar tjänsten kunden till att fortsätta diskussionen med en kundrådgivare. Om kundrådgivaren inte är anträffbar just då, berättar OP Aina för kunden när och hur hen kan nå en mänsklig kollega.
Kunden får hjälp av den AI-baserade chatten snabbare och vilken tid på dygnet som helst. Kunden får hjälp i den stund då hen behöver det och det blir smidigare att sköta ärenden.
OP Aina hjälper försäkringskunder med att börja använda e-fakturor
Pohjola Försäkrings kunder kan börja använda e-fakturor ännu enklare än tidigare med hjälp av OP Aina. Kunderna har upplevt att det är besvärligt att hitta ett e-fakturaförslag i nättjänsten. Vi sökte hjälp med det här med den nya funktionen OP Aina.
Kunden får ett meddelande av OP Aina om att hen har fått ett e-fakturaförslag från Pohjola Försäkring. Kunden ser meddelandet i OP-mobilen och på ingångssidan till tjänsten op.fi. I meddelandet öppnas en diskussion med OP Aina i chatten, där kunden med ett par knapptryck enkelt kan börja använda e-fakturor. Kunden får också handledning i att hitta e-fakturor och hur hen kan göra ändringar i e-fakturabeställningen vid behov. Kunden kan också låta ärendet vänta och be OP Aina att påminna om ärendet senare.
Om kunden inte är intresserad av att beställa en e-faktura, kan hen avvisa meddelandet direkt. OP Aina handleder då kunden varifrån och hur e-fakturan kan aktiveras senare. Kunden får under diskussionen vid behov ytterligare information om vad e-fakturaförslaget innebär, vilka som är fördelarna med det och varför det erbjuds hen. Det går också att ställa frågor till OP Aina om andra saker som hänför sig till e-fakturor och på så vis få riktat stöd och uppmuntran till att använda e-fakturor.
Det går nu enkelt att ändra försäkringsposten till elektronisk post med hjälp av OP Aina
OP Aina är färdig att hjälpa kunder som fortfarande får sin försäkringspost på papper i brevlådan, och tipsar kunderna om möjligheten att använda digital försäkringspost. Det är enkelt att ändra försäkringsposten från papperspost till elektronisk post på samma gång genom ett par knapptryck.
Om kunden vill börja använda elektronisk försäkringspost går det enkelt att göra det, ändra inställningarna för meddelandet och kontrollera kontaktuppgifterna med OP Aina under samma diskussion. OP Aina berättar också vad elektronisk försäkringspost innebär och var försäkringsposten och inställningarna för den finns i fortsättningen.
Vid användning av elektronisk försäkringspost är det särskilt behändigt att viktiga försäkringsdokument arkiveras automatiskt i tio år och fakturakopiorna i sex år. Försäkringspost som sänds elektroniskt kommer fram, oavsett om kunden är hemma, på semesterresa eller på stugan. Försäkringsdokumenten finns i Mitt arkiv, där kunden enkelt kan läsa försäkringspost eller skriva ut den vid behov. Till försäkringspost räknas försäkringsdokument, kundmeddelanden, produktguider och försäkringsvillkor.
Vill du läsa mer om responsen?
Vår föregående nyhet innehåller ytterligare information om tjänster som vi tidigare tagit fram utifrån den respons vi fått.