Brottslingarna semestrar inte under sommaren

Ge inte dina nättjänstkoder till någon! Det förekommer bland annat bedrägerier i form av falska poliser samt falska e-postmeddelanden och textmeddelanden som sänts i bankers namn. Bedrägerier med falska poliser går ut på att en person har ringt upp äldre personer, presenterat sig som polis och försökt få reda på nätbankskoder, kortuppgifter och andra personuppgifter. I falska meddelanden ombeds mottagaren identifiera sig med sina nättjänstkoder på en webbsida som öppnas via en länk i meddelandet. Den webbplats som länken öppnar är en bluffwebbplats, som till utseendet påminner om bankens webbplats.

Ge aldrig dina nättjänstkoder någon annanstans än i bankens tjänster

Ge aldrig din användarkod, ditt lösenord eller nyckeltal per textmeddelande, e-post eller telefon. Du får ge koderna endast i bankens tjänster. Bankens textmeddelanden som gäller tilläggsbekräftelse av betalningar sänds alltid från numret +358407118180. Banken ber dig aldrig sända dina personliga nättjänstkoder i ett svarsmeddelande.

Kontrollera alltid webbplatsens adress innan du ger dina nättjänstkoder

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta sida genom att titta på adressen på webbläsarens adressrad. Försäkra dig om att adressen börjar med bokstäverna https, som visar att förbindelsen är skyddad. Vid låssymbolen i adressfältet kan du kontrollera att webbplatsens certifikat har beviljats ett företag som hör till OP Gruppen (t.ex. OP-Pohjola osk, Pohjola Pankki Oyj eller Pohjola Vakuutus Oy).

Adressen till tjänsten op.fi:

Adressen till tjänsten uusi.op.fi:

Adressen till Tupas-identifieringstjänsten:

Om du har lämnat ut dina nätbankskoder på en bluffwebbplats eller per telefon, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa vår telefontjänst 010 253 0022 (vardagar kl. 9–16, samtalspris 0,0835 e/samtal + 0,167 e/min.) eller på finska OP 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lna/msa). Utanför telefontjänsternas öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.