Nätfiske i OPs namn fortsätter per e-post och telefon

Fiskandet efter kundernas bankkoder och kontaktinformation med falska e-postmeddelanden i OPs namn fortsätter. Som avsändare till meddelandet syns en adress som påminner om OPs e-postadress och meddelandet har undertecknats av kundtjänsten (asiakaspalvelu). I det falska e-postmeddelandet kan man bl.a. hänvisa till en systemuppdatering i nätbanken och be dig uppdatera nätbanken genom att klicka på länken i e-postmeddelandet. Länken leder till en bluffwebbplats som påminner om OPs webbplats.

Om du har lämnat ut personliga uppgifter på bluffwebbplatsen, såsom ditt telefonnummer, kan bedragaren låtsas vara bankens representant och ringa från ett telefonnummer som har förfalskats att se ut som numret till OPs kundtjänst. Samtalet kan också komma från ett nummer som påminner om kundtjänstens telefonnummer. Lämna inte ut någon information till bedragare!

Bedragarna kan också fiska efter användarkoder och lösenord per telefon och låtsas vara anställda hos OP. Kännetecknande för ett bedrägerisamtal är att man ber dig uppge din användarkod, ditt lösenord eller dina nyckeltal. Banken frågar aldrig om de här uppgifterna av sina kunder. Om någon ber om de här uppgifterna per telefon, är det frågan om ett bedrägerisamtal.

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. av följande:

  • Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta).
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert
  • Certifikatet är i kraft

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.

Om du har lämnat ut dina nättjänstkoder på en falsk webbplats eller per telefon, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lördagar klockan 10–16, samtalspris lna/msa). Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

 

Exempel på falskt e-postmeddelande:

 

Exempel på en falsk webbplats: