OPs kunder utsatta för nätfiske på falska webbplatser

Det har sänts falska e-postmeddelanden i OPs namn med rubriken "Viktigt meddelande i nätbanken". I de falska e-postmeddelandena hänvisas till ett meddelande i nätbanken som ska läsas genom att klicka på en länk i e-postmeddelandet. I meddelandet berättas det också att kontot av säkerhetsskäl har spärrats då utloggningen ur nätbanken inte gjorts med knappen Logga ut. Enligt meddelandet kan spärrningen avlägsnas genom att logga in med koder via länken i meddelandet.

På den falska webbplatsen försöker man i det första skedet utöver nättjänstkoderna också komma över person- och adressuppgifter.  I det andra skedet blir kunden ombedd att ladda ner “nyckeltalskortet”. Om du har uppgett personuppgifter på en falsk webbplats kan det också hända att bedragarna ringer och ber att få nyckeltal per telefon. Du känner igen samtal från OPs telefontjänst på numret 010 252 0500. Lämna inte ut någon information till bedragare!

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. på följande:

  • Adressen på webbläsarens adressrad börjar med https://
  • Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec
  • Certifikatet är i kraft

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.
Om du har lämnat ut dina nättjänstkoder på en falsk webbplats, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten på numret 010 253 0022 (vardagar klockan 9–16, samtalspris 0,0835 e/samtal + 0,07 e/min. från inhemska fasta abonnemang, 0,0835 e/samtal + 0,17 e/min. från mobilabonnemang). Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Exempel på falskt e-postmeddelande:

Exempel på en falsk webbplats:

Exempel på en falsk webbplats: