Två slags falska meddelanden i OP Gruppens namn

I de falska meddelandena kan det påstås att kundens konto borde verifieras. Meddelandena kan se ut som OP:s egna, konfidentiella e-postmeddelanden. I ett annat slags falska meddelanden påstås det att en ny apparat har länkats till kundens mobiltelefon, och kunden ombes reagera om det inte var kunden själv som gjorde det.

En länk i meddelandena kan leda till en bluffwebbplats som påminner om tjänsten op.fi och som ber om till exempel nätbankskoder och lösenord. På bluffwebbplatsen kan bedragarna också försöka fiska efter kortuppgifter eller andra bankers nätbankskoder. Meddelanden har sänts också till andra än OP:s kunder, och avsändarna vet inte om mottagarna är kunder hos OP eller någon annan bank.

Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post   

Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post eller textmeddelande. Lämna aldrig ut dina koder till någon – inte ens banken eller myndigheterna ber någonsin om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post. I oklara fall ska du alltid först kontakta vår kundtjänst.

Installera aldrig något program i din apparat, om du uppmanas göra det av någon som du inte hade väntat dig att skulle kontakta dig.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du göra så här  

  • Spärra omedelbart dina nätbankskoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500.   
  • Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn).   
  • Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat. 

Är du säkert på OP:s sidor?  

  • Banken skickar dig aldrig någon länk till en webbplats där du skulle behöva logga in med dina nätbankskoder eller ge dina kortuppgifter. Så gör endast brottslingar.  
  • Om du är osäker på om ett meddelande eller samtal du fått är riktigt, ska du alltid först kontakta din bank innan du gör något. 
  • Öppna inga länkar eller bilagor i e-postmeddelanden som kommit i bankens namn förrän du kontaktat din banks kundtjänst och försäkrat dig om saken.  
  • Bekräfta aldrig betalningstransaktioner eller apparatanslutningar som du inte känner igen.  
  • Kontrollera webbläsarens adressfält så att du säkert är på rätt adress och att förbindelsen är krypterad.  
  • Klicka på låset i adressfältet, och du ser certifikatet för webbplatsen. Kontrollera följande:  
  • Certifikatet för webbplatsen har beviljats OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)   
    • På OP:s egen webbplats är adressen i certifikatet www.op.fi och i OP Identifieringstjänsten saml-idp.op.fi.  
    • Certifikatet är i kraft 
    • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert   

Exempel på falskt e-postmeddelande:

 

Esimerkki nyt liikkeellä olevasta huijausviestistä. Viesti on suomenkielinen. Aihekentässä lukee pelkkä Re: Viestissä kerrotaan, että uusi laite on linkitetty matkapuhelimeesi. Viestin lopussa on kohta "Jos se ei ollut sinä", jonka alla on Klikkaa tästä -linkki. Allekirjoittaja on OP Ryhmä.

 

Lähettäjä: OP.fi Aihe Verifiering av konto : Logga in & telefonnummer