För närvarande sprider sig en bluff där en brottsling skickar textmeddelanden i OP:s och andra företags namn. I meddelandet bes mottagaren ringa servicenumret genast. Som orsak kan anges till exempel indrivningskrav eller konstiga kontotransaktioner.
Om du ringer upp numret, får du anvisningar för hur du laddar ned ett “antivirusprogram” i din telefon. En nedladdningslänk sänds under samtalets gång i ett nytt textmeddelande.
Det är emellertid fråga om ett skadligt program genom vilket brottslingen kan ta kontroll över telefonen, även om skärmen är låst. Med hjälp av det skadliga programmet kommer brottslingen in på alla applikationer och meddelanden i telefonen.
Bedrägeriförsöken gäller användare av Android-telefoner.
Exempel på bilder av bluffmeddelanden
Vad borde jag göra?
- Om du får ett textmeddelande där det berättas om till exempel indrivningskrav eller konstiga transaktioner på ditt konto, ring inte upp det telefonnummer som ges i meddelandet. Klicka inte heller på eventuella länkar i textmeddelandena.
- Kom ihåg, att lagliga tjänsteleverantörer inte kontaktar dig och erbjuder sig att installera dataskyddsprogram eller andra applikationer i din telefon.
- Installera aldrig applikationer i din Android-telefon från någon annan än den officiella Google Play-butiken. Se till att inställningen Google Play Protect är aktiverad i din apparat. Du kan läsa anvisningar för hur du kontrollerar inställningen i en artikel från Google
- Kontrollera tjänsteleverantörens rätta kundtjänstnummer på deras officiella webbplats.
Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri
Om du har ringt det nummer som getts i ett textmeddelande och laddat ned ett program i din telefon, logga inte in med apparaten i din nätbank.
Spärra dina OP-koder genom att ringa numret 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring numret till OP:s spärrtjänst, 0100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.
Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden
En bank eller en myndighet ringer inte och ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i apparaten.
Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.
Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.
Ytterligare information
Du får ytterligare information om bedrägeriet i Cybersäkerhetscentrets veckoöversikt.