Bedragare försöker få tillgång till dina bankkoder med hjälp av textmeddelanden. Klicka inte på länkarna i meddelandet.
Vilket slags bedrägeri är det fråga om?
1. Du får ett textmeddelande där du ombes att omedelbart betala en faktura. Meddelandet innehåller en länk som ser ut som om den leder till en välbekant tjänsteleverantörs webbplats. I verkligheten leder länken till en förfalskad webbplats där du ombes att uppge dina bankkoder. Om du uppger dina bankkoder på webbplatsen, hamnar de i händerna på en bedragare.
2. Därefter får du ett nytt textmeddelande med information om att bankens kundrådgivare kommer att ringa dig om en stund.
3. Sedan får du ett samtal. Uppringaren påstår sig vara en medarbetare i banken, berättar att dina tillgångar har äventyrats och uppmanar dig att överföra dina pengar till ett ”säkerhetskonto”. Hen är redo att ge dig anvisningar för att överföra pengarna. I verkligheten hamnar pengarna i händerna på en bedragare.
Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri
Då du behöver hjälp för att utvärdera situationen eller misstänker att du har råkat ut för ett bedrägeri ska du ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.
Så här försäkrar du att du säkert talar med bankens kundrådgivare
- Kom ihåg att din bank aldrig ber om din användarkod och ditt lösenord per telefon.
- Kontrollera de korrekta kundtjänstnumren på din banks webbplats.
- Ifall du använder applikationen OP-mobilen kan du alltid begära att samtalet kontrolleras i samband med ett telefonsamtal. Läs anvisningarna för att kontrollera ett samtal
Kontrollera uppgifterna om avsändaren i textmeddelandet
Titta noga på vem som sänt meddelandet. Bedragare kan inte sända textmeddelanden med namnet OP. Därför använder de avsändarnamn som liknar det så mycket som möjligt, såsom O.P. eller OP TURVA RY. Se upp för sådana avsändare, klicka inte på länkarna i meddelandet och ring inte till telefonnumren i meddelandet.
Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden
En bank eller en myndighet ringer inte samtal där de ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i enheten via en länk de sänt.
Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.
Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, kontakta banken på ett kundtjänstnummer som du själv har kontrollerat på bankens webbplats.