Just nu: Se upp för samtal där uppringaren ber dig överföra pengar av "säkerhetsskäl"

Överför aldrig pengar på basis av att någon ringer och ber dig göra det, inte ens om den som ringer uppger sig vara från polisen eller banken. Ge inte heller uppringaren dina bankkoder eller bekräftelsekoder som du fått via textmeddelanden från OP.

Bluffsamtal från brottslingar har blivit vanligare. Brottslingarna ringer och presenterar sig som anställda vid banken, en myndighet eller ett pålitligt företag. Under samtalet kan de påstå att någon har sökt kredit med dina uppgifter och att du måste bekräfta en annulleringsbegäran genom att uppge en sifferserie som finns på din nyckeltalslista eller i ett textmeddelande du fått från OP.

Du kan bli ombedd att snabbt överföra dina pengar till ”ett säkerhetskonto”. I verkligheten är det brottslingarna som får pengarna, för varken bankerna eller myndigheterna har några säkerhetskonton.

Bedragarna hänvisar till brådska och ekonomiskt hot

Bedragarna strävar efter att vålla panik och känsla av brådska genom att berätta att dina pengar är i fara på något sätt. Det här kan försvåra bedömningen av situationen och leda till att du blir lurad. Kom ihåg de här råden för trygg skötsel av bankärenden:

  • Håll dig lugn och fundera över uppringarens motiv även i situationer som verkar brådskande och överraskande.
  • Ingen bankärende är så brådskande att du inte i en obehaglig eller misstänkt situation skulle kunna lägga på och själv ringa upp bankens kundtjänstnummer.
  • Banker använder aldrig ett så kallat “säkerhetskonto” dit du ska överföra riskerade pengar i trygghet. Den här metoden nyttjas endast av kriminella då de försöker lura folks pengar till sina egna konton.

Så här försäkrar du att du säkert talar med bankens kundrådgivare

  1. Kom ihåg att din bank aldrig ber om din användarkod och ditt lösenord per telefon.
  2. Kontrollera de korrekta kundtjänstnumren på din banks webbplats.
  3. Ifall du använder applikationen OP-mobilen kan du alltid begära att samtalet kontrolleras i samband med ett telefonsamtal. Läs anvisningarna för att kontrollera ett samtal

Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri

Då du behöver hjälp för att utvärdera situationen eller misstänker att du har råkat ut för ett bedrägeri ska du ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden

En bank eller en myndighet ringer inte samtal där de ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i enheten via en länk de sänt.

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, kontakta banken på ett kundtjänstnummer som du själv har kontrollerat på bankens webbplats.