Brottslingar kan också först kontakta dig med ett textmeddelande där de ber dig ringa upp ett nummer som de gett.
Vad borde jag göra?
- Kom ihåg att banker eller myndigheter aldrig ringer dig och ber dig lämna ut dina nättjänstkoder eller göra inbetalningar under samtalet.
- Gör inte något som du uppmanas att göra under ett misstänkt samtal. Avsluta samtalet och informera din bank om det som hänt.
- Om du får ett textmeddelande där det berättas om till exempel en låneansökan eller konstiga transaktioner på ditt konto, ska du inte ringa upp det telefonnummer som ges i meddelandet. Klicka inte heller på eventuella länkar i textmeddelanden.
Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri
Spärra dina OP-koder genom att ringa numret 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring numret till OP:s spärrtjänst, 0100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.
Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden
En bank eller en myndighet ringer inte och ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i apparaten.
Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.
Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.