Just nu: Bedragare använder sig av nya metoder i samtal – så här känner du igen dem

Bedragare ringer aktivt samtal och utger sig för att vara banken. Eftersom kundernas medvetenhet och vaksamhet har ökat, använder sig bedragare nu av nya manipuleringsmetoder. Läs mer om deras kännetecken och håll dig skyddad.

1. Då en kund svarar på ett samtal startas en inspelning

I den berättas att man har försökt göra en utlandsbetalning från kundens konto. Kunden ska trycka på siffervalet, så att samtalet förenas till andelsbanken. I det här fallet förenas samtalet direkt till bedragaren.

  • Svara inte på inspelningar av det här slaget. Ring till kundtjänstnumret som finns på OP:s webbplats då du behöver hjälp. Om banken känner till att kundens medel har äventyrats och att man försöker fara iväg med en bluffbetalning från kontot stänger banken kundens konto före den ringer upp kunden. Vi ber dig aldrig stoppa en betalning eller överföra dina pengar i trygghet under ett samtal.

2. “Bekräftelsemeddelanden” kommer under bluffsamtalet

Med hjälp av dem försöker bedragarna övertyga även misstänksamma kunder om att samtalet verkligen kommer från banken. Meddelandena kan hänföra sig till kundidentifiering eller bekräftelse av en betalning.

  • Bedragarna härmar bankens riktiga säkerhetsåtgärder för att förvilla dig.
  • Om du får ett samtal från OP kan du alltid be att samtalet kontrolleras i OP-mobilen. Då ser du vem som ringer dig och varifrån. Om uppgifterna som syns i OP-mobilen stämmer överens med det pågående samtalet, bekräftar du identifieringen i kundtjänsten. Du behöver inte ens logga in i mobilapplikationen för att kontrollera samtalets uppgifter. Var alltså vaksam med hur du kontrollerar samtal.

Exempel på ett förfalskat “bekräftelsemeddelande”:


 

3. Du ombeds identifiera dig på en webbplats

Under samtalet får kunden en länk till en webbplats som påminner om webbplatsen op.fi, där hen kan identifiera sig med nätbankskoderna. Även på det här viset strävar bedragarna efter att övertyga kunderna om samtalets äkthet.

  • Vi ber dig aldrig mata in dina bankkoder på någon webbplats under ett samtal.
  • Då du sköter dina bankärenden ska du alltid kontrollera webbplatsens adress omsorgsfullt. Du finner vår tjänst på adressen www.op.fi.
  • Se till att webbplatsen fungerar normalt: testa olika menyer och funktioner. Bluffwebbplatser är ofta väldigt avskalade, och innehåller inte de funktioner som är särpräglande för webbplatsen op.fi.
  • Du kan endast bekräfta samtal i OP-mobilen. Aldrig via webbplatser eller länkar.

4. Övertygning och vänligt tilltalssätt

På den senaste tiden har bedragarna poängterat kundens valfrihet och frivillighet att skrida till åtgärder. Så här har man gjort särskilt i bedrägerier med “säkerhetskonton”, som baserar sig på att kunden själv överför medlen till bedragarnas konto. Bedragarna berättar att de inte vill pressa utan att det är kunden själv som fattar beslutet. De säger att de kan hjälpa kunden med att öppna ett nytt konto dit pengarna kan flyttas i säkerhet. I verkligheten är det här nya kontot inte kundens utan bedragarens.

  • Banken öppnar inte ett nytt konto för kunden per telefon för att förhindra att medel går till bedragare. 
  • Om vi observerar att kundens medel är i fara utför vi skyddande åtgärder före vi ringer till kunden. Vi ringer aldrig till dig då läget pågår och förhindrande av det skulle fordra åtgärder av dig.
  • Om man i samtalet ber dig vidta omedelbara åtgärder ska du lägga på och själv ringa till OP:s kundtjänst eller spärrtjänst. Vi utför förhindrande åtgärder alltid omedelbart och vi behöver inte kundens befullmäktigande för det.

5. Uppringaren har tillgång till kundens personuppgifter såsom telefonnummer, namn och adress

Genom att räkna upp personuppgifter strävar bedragaren efter att öka samtalets konfidentialitet. I verkligheten härstammar de här uppgifterna inte från bankens system, utan bedragare skaffar uppgifter från nummerupplysningen och internet. 

  • Med hjälp av OP-mobilen kan du säkerställa att du verkligen pratar med vår expert. Om du misstänker samtalets äkthet kan du även lägga på och själv ringa till vår kundtjänst.
  • Vi uppger inte kundens personuppgifter per telefon före hen har identifierat sig, eftersom personuppgifter omfattas av banksekretessen. Tro alltså inte på bedragares övertygelser, även om de skulle uppge olika person- eller bankuppgifter under samtalet.

 Vi har varnat aktivt för bluffsamtal.

Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri

Då du behöver hjälp för att utvärdera situationen eller misstänker att du har råkat ut för ett bedrägeri ska du ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.