Överlämna aldrig dina bankkoder till utomstående. Om du får ett sådant samtal som beskrivs ovan ska du genast avbryta det. Ring därefter din banks officiella kundtjänstnummer och meddela att du har fått ett bluffsamtal.
Så här försäkrar du att du säkert talar med bankens kundrådgivare
- Kom ihåg att din bank aldrig ber om din användarkod och ditt lösenord per telefon.
- Kontrollera de korrekta kundtjänstnumren på din banks webbplats.
- Ifall du använder applikationen OP-mobilen kan du alltid begära att samtalet kontrolleras i samband med ett telefonsamtal.
Bedragarna hänvisar till brådska och ekonomiskt hot
Bedragarna strävar efter att vålla panik och känsla av brådska genom att berätta att dina pengar är i fara på något sätt. Det här kan försvåra bedömningen av situationen och leda till att du blir lurad. Kom ihåg de här råden för trygg skötsel av bankärenden:
- Håll dig lugn och fundera över uppringarens motiv även i situationer som verkar brådskande och överraskande.
- Ingen bankärende är så brådskande att du inte i en obehaglig eller misstänkt situation skulle kunna lägga på och själv ringa upp bankens kundtjänstnummer.
- Banker använder aldrig ett så kallat “säkerhetskonto” dit du ska överföra riskerade pengar i trygghet. Den här metoden nyttjas endast av kriminella då de försöker lura folks pengar till sina egna konton.
Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri
Då du behöver hjälp för att utvärdera situationen eller misstänker att du har råkat ut för ett bedrägeri ska du ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst betjänar dig mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst på numret 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.
Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden
En bank eller en myndighet ringer inte samtal där de ber en kund att lämna ut sina nättjänstkoder, göra betalningar eller installera en applikation i enheten via en länk de sänt.
Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i dem.
Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller lämna ut dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, kontakta banken på ett kundtjänstnummer som du själv har kontrollerat på bankens webbplats.