Just nu: Ladda inte ner applikationer via länkar

Skadliga program kan spridas via applikationer och länkar som bedragare sänder. Via ett skadligt program kan en bedragare få åtkomst till din enhet och komma in på din nätbank och fara iväg med dina pengar. Klicka inte på en länk som sänds i ett meddelande och ladda inte ner okända applikationer på uppmaning av en utomstående.

Med hjälp av ett skadligt program kan en bedragare ta kontroll över din telefon eller surfplatta, även om den skulle vara låst. Bedragaren kan komma in i applikationer och meddelanden på din enhet och få reda på dina bankkoder. Ett skadligt program kan installeras på din enhet om du klickar på en länk eller laddar ner en applikation som en bedragare har uppmanat dig att ladda ner från en appbutik.

Bedragare kan sprida skadliga program på olika sätt, till exempel per sms, via privata diskussioner på marknadsplatser för begagnade varor eller i sociala medier.

Gör så här

Om du har ens en liten misstanke om att ett skadligt program har laddats ner på din telefon eller surfplatta, följ anvisningarna nedan. Använd inte telefonen innan den rensats (punkt 5). Kontrollera dina kontotransaktioner via någon annan enhet.

  1. Stäng av telefonen eller surfplattan.
  2. Ta ut sim-kortet ur telefonen.
  3. Kontakta bankens kundtjänst utan dröjsmål. Ring numret 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst är öppen mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.
  4. Gör en polisanmälan. Berätta att någon bad dig ladda ner ett misstänkt program till telefonen.
  5. Ta telefonen eller surfplattan till operatörens telefonservice eller exempelvis ett större varuhus som erbjuder service för apparater. Berätta att din apparat behöver rensas eftersom det eventuellt kan finnas ett skadligt program i den. Börja använda nya användarkoder och OP-mobilen först efter rensningen.

Om du upptäcker något avvikande i dina kontotransaktioner efter att du vidtagit ovanstående åtgärder

Kontakta bankens kundtjänst utan dröjsmål. Ring numret 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst är öppen mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den öppnat.