Falska e-postmeddelanden i OPs namn

Det förekommer nätfiske av bankkoder av OPs kunder med falsk e-post. Som avsändare av meddelandet uppges exempelvis en falsk e-postadress för OPs kundbetjäning. I meddelandet anges att på grund av uppdateringar i nätbanken ska användaren godkänna uppdateringen genom att logga in i nätbanken via länken i meddelandet. I meddelandet anges också att kunden kontaktas inom några dagar.

Om du har uppgett personliga uppgifter på en falsk webbplats kan det också hända att bedragarna ringer och ber att få nyckeltal per telefon. Lämna inte ut någon information till bedragare!

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. av följande:

  • Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Andelslag).
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec
  • Certifikatet är i kraft

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.

Om du har lämnat ut dina nättjänstkoder på en falsk webbplats, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten på numret 010 253 0022 (vardagar klockan 9–16, samtalspris lna/msa). Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Exempel på falskt e-postmeddelande:

Exempel på nätfiskemeddelande: