Falska e-postmeddelanden i OPs namn

Det förekommer två slags falska e-postmeddelande som fiskar efter koder av OPs kunder. I det första meddelandet påstår man att “den hemliga koden för nätkontot” har matats in fel och kunden blir ombedd att återaktivera användarrättigheterna via länken i meddelandet. Det andra e-postmeddelandet berättar om ett försök att logga in med en ny apparat eller från ett nytt ställe och ber mottagaren bekräfta identiteten genom att klicka på länken i meddelandet.

Om du har uppgett personuppgifter på en falsk webbplats kan det också hända att bedragarna ringer och ber att få nyckeltal per telefon. Du känner igen samtal från OPs telefontjänst på numret 010 253 0022 eller 010 252 0500 (den finskspråkiga tjänsten). Lämna inte ut någon information till bedragare!

Om du har klickat på en länk i ett falskt e-postmeddelande, ska du försäkra dig om att  apparaten är ren innan den används för bankärenden.

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. på följande:

  • Adressen på webbläsarens adressrad börjar med https://
  • Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec
  • Certifikatet är i kraft

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.

Om du har lämnat ut dina nättjänstkoder på en falsk webbplats, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten på numret 010 253 0022 (vardagar klockan 9–16, samtalspris 0,0835 e/samtal + 0,07 e/min. från inhemska fasta abonnemang, 0,0835 e/samtal + 0,17 e/min. från mobilabonnemang). Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Exempel på falska e-postmeddelanden: