Under samtalet försöker den som ringer få den som svarat på samtalet att installera olika slags applikationer på utrustningen. Den som ringer kan hänvisa till problem med dataskyddet på datorn, datorplattan eller smarttelefonen. Det här bedrägerisättet är allmänt runt om i världen.
Lämna inte ut koder eller lösenord till någon
Kom ihåg att sådana här samtal alltid är bedrägerier. Microsoft ringer aldrig upp användare utan att användaren själv först har gjort en supportbegäran. Ge aldrig ut koder eller lösenord för nätbanken till någon som ringer upp dig. De som ber om sådana uppgifter är alltid bedragare.
Bedragarna vill installera applikationer för att få åtkomst till din apparat och tillgång till dina nätbankskoder eller betalkortsuppgifter. De kan också be att du lämnar uppgifter eller skickar en bild på ditt identitetsbevis. Bedragarna använder dessa uppgifter för att flytta pengar från konton eller för att göra betalningar med ditt kort.
Gör så här om du misstänker att du har blivit offer för ett falskt samtal
Gör så här om du har fått ett sådant här samtal och har installerat en applikation i din apparat:
- Spärra omedelbart dina nätbankskoder och alla dina betalkort genom att ringa telefontjänsten OP 0100 0500.
- Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänst på numret +0100 0555 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
- Då du ringer, berätta att det gäller ett falskt samtal från teknisk support som ringts i Microsofts namn och att du på basis av samtalet har installerat nya program eller applikationer i din apparat.
- Kontrollera om det finns debiteringar som du inte känner igen på ditt konto eller betalkort. Anmäl dem samtidigt då du ringer till telefontjänsten eller spärrtjänsten.
- Rensa din apparat eller låt ett proffs göra det och ta bort de applikationer som installerats i samband med bedrägeriet.
- Börja inte använda nya nätbankskoder innan apparaten har rensats.