Falska samtal från ett nummer som påminner om kundtjänstens telefonnummer

Våra kunder har fått falska samtal från ett nummer som påminner om numret till OP:s kundtjänst.

Bedragarna ringer och säger sig vara anställda hos OP Gruppen. Samtalet kan gå ut på att sälja obefintliga placeringsprodukter, be om nättjänstkoder eller andra personliga uppgifter.

Ge aldrig ut dina koder

Lämna aldrig ut dina koder till någon – inte ens banken eller myndigheterna ber någonsin om dina koder per telefon, med ett textmeddelande eller via e-post. Installera inte heller något program i din apparat, om du uppmanas göra det av någon som du inte hade väntat dig att skulle kontakta dig. I oklara fall ska du alltid kontakta vår kundtjänst.

Om du misstänker att dina koder eller dina uppgifter har hamnat i fel händer, ska du göra så här:

  • Spärra omedelbart dina nättjänstkoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500. 
  • Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +0100 0555 (24 h/dygn). 
  • Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
  • Om du misstänker att obehöriga program har installerats på din apparat, ska du låta en expert rensa den på skadliga program innan du använder dina nya koder med din apparat.