Det förekommer falska e-postmeddelanden som fiskar efter nättjänstkoder och kontaktinformation av OP:s kunder. Avsändaren i meddelandena kan påminna om OP:s kundtjänst. Det kan hända att meddelandet inte har riktats enbart till OP:s kunder, utan det kan fiska efter koder också av andra bankers kunder.
Meddelandet kan också hänvisa till ett bankdirektiv och be om en fiktiv uppdatering. Länken i meddelandet kan leda till en falsk nätsida som påminner om OP:s nättjänstsida där man ber om t.ex. nättjänstkoder, kontaktinformation eller ett foto av nyckeltalslistan.
Om du har överlåtit eller misstänker att du har överlåtit dina nättjänstkoder på en falsk webbplats, ska du följa anvisningarna här:
Om du har lämnat ut personliga uppgifter, till exempel ditt telefonnummer, på en falsk webbplats, kan bedragaren låtsas vara bankens representant och ringa från ett telefonnummer som har förfalskats att se ut som numret till OP:s kundtjänst. Samtalet kan också komma från ett nummer som påminner om kundtjänstens telefonnummer.
Lämna aldrig ut och avslöja inte dina koder eller nyckeltal för någon annan – inte ens banken eller myndigheterna ber om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller e-post t.ex. för uppdatering av uppgifter eller vid lagändringar. I oklara fall ska du alltid kontakta vår kundtjänst.
Du känner igen bankens rätta webbplats bl.a. på följande:
- Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta).
- Certifikatet har OP:s nätadress (domain)
- Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert
- Certifikatet är i kraft