Bedragare ute efter nätbankskoder och kortuppgifter

Det har sänts falska e-postmeddelanden i OPs namn. I anslutning till meddelandena kan det hända att bedragarna ber om nyckeltal också per telefon.


I de falska e-postmeddelandena berättas det om en kritisk uppdatering som ska göras genom att klicka på en länk i e-postmeddelandet. Om du har uppgett dina personliga uppgifter på den falska sidan, kan det också hända att någon ringer upp dig och presenterar sig till exempel som en person som ansvarar för säkerheten hos OP som sedan försöker få ut ytterligare uppgifter av dig. Samtalen kan komma från ett okänt nummer. Du känner igen samtal från OPs telefontjänst på numret 010 252 0500. Lämna inte ut någon information till bedragare!

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. på följande:

  • Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)
  • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec
  • Certifikatet är i kraft

Läs också dina textmeddelanden omsorgsfullt

Om du får ett textmeddelande om tilläggsbekräftelse och i meddelandet ombeds ta bort telefonnumret från tilläggsbekräftelsen eller bekräfta en betalning och du själv inte håller på att utföra den här åtgärden, ska du avsluta skötseln av ärenden och genast ta kontakt med banken. OPs textmeddelanden om tilläggsbekräftelse kommer från numret +358 40 711 8180. Banken ringer aldrig från det här numret.


Kom ihåg att OP aldrig ber någon att via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande logga in i nättjänsten. Vi ber inte heller någonsin att få mottagarens personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det. Om du har lämnat ut dina nätbankskoder eller kreditkortsuppgifter på en bluffwebbplats, spärra omedelbart koderna och kortet genom att ringa telefontjänsten på numret 010 253 0022 (vardagar klockan 9–16, samtalspris 0,0835 e/samtal + 0,167 e/min.) eller vår finskspråkiga telefontjänst på numret 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lna/msa). Utanför telefontjänsternas öppettider ska du spärra dina koder eller ditt kort genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

 


Exempel på falskt e-postmeddelande:

 

Esimerkki huijaussähköpostista

 

Exempel på nätfiskemeddelande:

 

Esimerkki 1 kalastelusivusta

Esimerkki 2 kalastelusivusta

Esimerkki 3 kalastelusivusta