Meddelandena kan gå ut på att kunden ska verifiera sitt konto och att kunden har fått ett konfidentiellt e-postmeddelande. Länken i meddelandet kan leda till en bluffwebbplats som påminner om tjänsten op.fi och som ber om t.ex. nätbankskoder och lösenord. Det är möjligt att bedragarna med meddelandena också försöker fiska efter andra bankers nätbankskoder.
Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post
Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post. Lämna aldrig ut och avslöja inte dina koder eller nyckeltal för någon annan – inte ens banken eller myndigheterna ber om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post t.ex. för verifieringen av uppgifter. I oklara fall ska du alltid först kontakta vår kundtjänst.
Gör så här om du misstänker att du har blivit offer för ett falskt e-postmeddelande
Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du göra så här:
- Spärra omedelbart dina nätbankskoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500.
- Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn).
- Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
Så här försäkrar du dig om att du är i tjänsten op.fi
Den rätta tjänsten op.fi känner du igen bl.a. på följande sätt:
- Certifikatet för webbplatsen har beviljats OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)
- Certifikatet har OP:s nätadress (domain)
- Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert
- Certifikatet är i kraft
Exempel på falskt e-postmeddelande: