De första e-fakturaförslagen kommer från skatteförvaltningen den 24 september och från Pohjola Försäkring den 8 oktober 2024. Många kunder som inte ännu har börjat använda e-faktura kan få ett meddelande gällande det här från OP Aina under hösten.
Det lönar sig att godkänna e-fakturaförslaget, för e-fakturan gör det lättare att betala fakturan och komma ihåg förfallodagen. Om du får ett e-fakturaförslag har du 30 dagar på dig att godkänna eller avvisa förslaget. Efter det försvinner e-fakturaförslaget automatiskt.
Du får ett e-fakturaförslag från Skatteförvaltningen om du inte ännu använder e-faktura eller direktbetalning för betalning av skatter och du har anmält ett kontonummer i OP till Skatteförvaltningen.
OP Aina ett stöd i e-fakturaförslag
Då du har loggat in i OP-mobilen eller tjänsten op.fi meddelar din personliga hjälpreda OP Aina dig om e-fakturaförslag. Via meddelandet öppnas en diskussion i chatten där OP Aina hjälper dig att godkänna eller avvisa förslaget med ett par knapptryck. Du kan även be OP Aina påminna dig om saken senare eller begära ytterligare information om e-fakturor.
Om du ändrar dig efter att ha avvisat förslaget hittar du e-fakturaförslag också i efterhand via sökvägarna nedan.
- I OP-mobilen ska du välja: Betalningar och e‑fakturor – E-fakturor – Ändra e-fakturor – E-fakturaförslag
- I tjänsten op.fi ska du välja: Betalningar – E-fakturaförslag
Varför använda e-faktura?
En e-faktura, alltså en elektronisk faktura, är en faktura som kommer till mobil- och nätbanken. Den innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura och är kostnadsfri. Då du använder e-fakturor behöver du inte längre fylla i fakturans uppgifter manuellt och din faktura sparas också elektroniskt.
Att använda e-fakturan gör din ekonomi smidigare på många vis då du alltid får fakturorna i tid och du hittar dem på en plats. Dessutom är det tryggt att använda e-fakturan, då fakturauppgifterna alltid är korrekta och du inte kan slå in till exempel fel konto eller referensnummer.