I Apple ID-bedrägeriet fiskar man också efter OP-kunders kortuppgifter och nätbankskoder

Bedragare har i Apples namn sänt e-postmeddelanden där det står att mottagarens Apple ID-konto har använts utomlands. Mottagaren uppmanas uppdatera kontots säkerhetsuppgifter genom att klicka på en länk i meddelandet. Länken leder till en webbplats, där man utöver sina Apple-koder också ombeds ge sina kortuppgifter och nätbankskoder.

Om du har lämnat ut dina kortuppgifter och/eller nättjänstkoder på en bluffwebbplats, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten OP 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lördagar klockan 10–16, lna/msa). Då telefontjänsterna inte har öppet ska du spärra dina koder och ditt kort genom att ringa spärrtjänsten +358 20 333 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Kom ihåg att aldrig ge dina kortuppgifter eller nättjänstkoder på webbplatser som öppnas via en länk som du fått i ett e-postmeddelande.

 

Exempel på falskt e-postmeddelande: