Ge inte dina nätbankskoder till någon!

Bedragare har under den senaste tiden på olika sätt kontaktat OPs kunder. Kontakt har tagits per telefon, med e-post eller i sociala medier, exempelvis via Facebook. Bedragarnas avsikt med dessa kontakter är att få uppgifter om nätbankskoder, nyckeltalslistor och kortuppgifter.

Fiskande (phishing)

Det har sänts falska e-postmeddelanden i OPs namn. Avsikten med meddelandena är att försöka lura åt sig nätbankskoder och personuppgifter. I det falska e-postmeddelandet bes mottagaren klicka på en länk och exempelvis att av säkerhetsskäl göra en uppdatering i nätbanken. Genom länken i e-posten öppnar sig en falsk webbplats som påminner om OPs webbplats och där man av OPs kund bland annat begär personliga uppgifter.  Om kunden på den falska webbplatsen uppgett uppgifter, kan det också hända att någon ringer upp kunden och presenterar sig exempelvis som en person som ansvarar för säkerheten hos OP eller som annan tjänsteman och försöker sedan få ut ytterligare uppgifter av kunden. Samtalen kan komma från ett okänt nummer. 

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.

Om du har gett dina uppgifter på webbplatsen, och du misstänker att den är falsk:

  • Kontakta genast OPs kundtjänst för att spärra koderna/kortet
    • Privatkunder 010 253 0022 (må–fr kl. 9–16)
    • Företagskunder 010 253 0022 (må–fr kl. 9–16)
  • Utanför kundtjänstens öppettider kan du spärra dina koder/ditt kort via spärrtjänsten +358 20 333 (24 h/dygn)

​Exempel på en falsk webbplats

Bedrägerier med falsk polis

Bedragare som utger sig för att vara poliser kan närma sig per telefon eller besöka någons hem. De kan ringa flera gånger och säger att det är bråttom med att få koderna eller att ett brott har begåtts. De kanske också berättar att pengarna är i fara, och att bankkoderna behövs för att skydda dem. Avsikten har varit att få den kontaktade personen att överlåta sina bankuppgifter, koder, kortuppgifter och eventuellt andra värdeföremål.

Polisen, andra myndigheter eller banker ber aldrig om de ovan nämnda uppgifterna per telefon, e-post eller personligen. Uppge eller överlåt aldrig dina personliga bankkoder till någon, ens på order.

Om polisen kontaktar dig, ska du försäkra dig om att det verkligen är en riktig polis:

  • Fråga vad polisen heter och på vilken polisstation polisen arbetar. Ring upp personen via polisens telefonväxel.
  • Polisstationernas kontaktinformation finns på polisens webbplats:
  • Om en person som presenterar sig som polis ringer på hemma hos dig, ska du be personen visa sitt tjänstemärke innan du släpper in personen.
  • Om en polis ringer dig eller en polispatrull står vid din dörr och ber om dina bankuppgifter ska du ringa 112.

Varje gång du råkar ut för ett sådant här bedrägeriförsök, ska du ringa nödcentralen och banken, också om det inte skulle ha förorsakat någon ekonomisk förlust. All information är viktig för polisen vid utredningen och förebyggandet av brott som utförs av falska poliser.

  • OPs kundtjänst, privatkunder 010 253 0022 (må–fr kl. 9–16)
  • Utanför kundtjänstens öppettider kan du kontakta spärrtjänsten +358 20 333 (24 h/dygn)

Polisens video om hur man identifierar en falsk polis