Hälsodeklaration för livförsäkring och försäkring vid allvarlig sjukdom

OP Livförsäkring och OP Försäkring vid allvarlig sjukdom beviljas utgående från en hälsodeklaration. Du ska alltid fylla i en ny hälsodeklaration när du ansöker om en försäkring eller vill höja försäkringsbeloppet i ditt försäkringsskydd med en ny försäkring. På den här sidan har vi samlat anvisningar för att fylla i hälsodeklarationen.

Vad är en hälsodeklaration?

En hälsodeklaration är en förfrågan där vi reder ut dina hälsouppgifter för att kunna bevilja försäkringar. 
Om vi kan bevilja en försäkring träder den i kraft från och med den dag då hälsodeklarationen fylldes i. Du kan få ett automatiskt försäkringsbeslut direkt efter att du fyllt i hälsodeklarationen. Om din hälsodeklaration kräver att våra experter sätter sig in i frågan får du ett meddelande när försäkringsbeslutet är fattat.

Det lönar sig alltid att fylla i en hälsodeklaration, eftersom en försäkring ofta kan beviljas även om du har konstaterats lida av någon sjukdom. Eventuella sjukdomar som redan konstaterats eller undersökningar som gjorts kan inverka på premien för och omfattningen av den försäkring som beviljas.

Endast våra experter som specialiserat sig på hälsodeklarationer ser de uppgifter som du har gett.

Det är viktigt att du inte säger upp en eventuell gällande försäkring innan du fått ett beslut om att en ny försäkring beviljats.

Var hittar jag hälsodeklarationen för livförsäkring och försäkring vid allvarlig sjukdom?

Du hittar en påbörjad hälsodeklaration genom att logga in i tjänsten op.fi – Försäkringar – Mina försäkringar. För tillfället går det inte ännu att fylla i en hälsodeklaration för en livförsäkring eller försäkring vid allvarlig sjukdom i OP-mobilen.

I hälsodeklarationen kartlägger vi ditt nuvarande hälsotillstånd, och när du har fyllt i den får du ett beslut om huruvida försäkringen beviljas. 

Ibland kan en försäkring vid allvarlig sjukdom beviljas med begränsade villkor eller till en högre premie. Försäkringspremien för en livförsäkring kan höjas.

Det finns tyvärr situationer då den försäkring som du ansökt om inte kan beviljas alls.

Du får information om beviljandet av försäkringen, eventuella begränsningar, premien eller huruvida försäkringen inte har beviljats i försäkringsbeskedet. 

Det lönar sig att reservera en lugn stund för att fylla i hälsodeklarationen, så att du hinner besvara alla punkter omsorgsfullt. Hur länge det tar att fylla i den beror på hur mycket ytterligare information som vi behöver om ditt hälsotillstånd. Du kan vid behov spara en halvfärdig hälsodeklaration och fortsätta med den senare.
Det kan hända att vi behöver ytterligare information utöver den hälsodeklaration som du har fyllt i. Våra experter kontaktar dig om vi behöver ytterligare information om ditt hälsotillstånd för försäkringsbeslutet.

Om du tecknar en livförsäkring och en försäkring vid allvarlig sjukdom samtidigt behöver du endast fylla i en hälsodeklaration. 

Om du ansöker om till exempel en hälsoförsäkring ska du fylla i en separat hälsodeklaration. Du hittar alla påbörjade hälsodeklarationer i tjänsten op.fi på ingångssidan för försäkringar.

När vi har handlagt din hälsodeklaration får du ett försäkringsbeslut. Om vi kan bevilja en försäkring träder den i kraft från och med den dag då hälsodeklarationen fylldes i.

Om du upptäcker att någon uppgift saknas efter det att du skickat in hälsodeklarationen, ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

OP Livförsäkring
OP Försäkring vid allvarlig sjukdom

Försäkringen beviljas av OP-Livförsäkrings Ab. Andelsbankerna och Pohjola Försäkring fungerar som ombud för bolaget.