Banktjänster för 7-14-åringar

Barn och unga får de dagliga banktjänsterna, dvs. ett konto och kort, avgiftsfritt.

Bankärendena utgår från ett eget konto

På kontot kan man spara till exempel pengar som fåtts i gåva och betala in veckopengar.

Med ett bankkort kan man tryggt öva på att använda pengar

Till barnets konto kan man ansluta ett kort, med vilket hen kan betala sina egna utgifter såsom mellanmål, hobbyutgifter och bussbiljetter.

Barnet eller den unga kan följa upp transaktionerna på kontot och betala på nätet

Med en egen OP-kod kan barnet i OP-mobilen följa upp saldot och transaktionerna på kontot samt handla på nätet och i appar.

Är du här för att underteckna en ansökan?

Koll på ekonomin och sparandet med hjälp av ett eget konto och kort

OP Basic-kortet är ett utmärkt kort för barn och unga. Med det kan man göra inköp i Finland, utomlands och på nätet. Kontosaldot kontrolleras alltid när man betalar med kortet, och betalningen debiteras direkt på kontot. Kortet fungerar inte på ställen där betalterminalen inte har kontakt med nätet, såsom på flygplan. Det lönar sig för föräldrarna att sätta ut säkerhetsgränser för barnets kort och konto, varmed den dagliga användningen redan på förhand har begränsats så att den är lämplig. 

Genom att öppna en egen OP-kod för barnet kan hen själv i OP-mobilen följa upp saldot och transaktionerna på kontot samt bekräfta betalningar på nätet, i appar och i tjänster. Observera att det med den här koden inte går att logga in i tjänster som kräver stark autentisering, såsom tjänsten op.fi, FPA eller Mina Kanta-sidor. Om man vill att barnet ska ha möjlighet att logga in i sådana tjänster kan föräldrarna separat be om det om barnet är över 12 år. 

Om barnet har fyllt 13 år, kan hens kort också anslutas till Apple Pay genom att man kontaktar kundtjänsten. Google Pay, Samsung Pay och Garmin Pay kan anslutas till kortet först när barnet fyllt 16 år.

Så här öppnar du banktjänster åt en 7–14-åring

  1. Se till att barnet eller den unga har ett giltigt identitetsbevis (pass eller identitetskort) och eget telefonnummer.
  2. Du kan öppna ett konto och beställa ett kort genom att fylla i en ansökan tillsammans med barnet.
  3. En förälder eller föräldrarna undertecknar ansökan med sina egna bankkoder.
  4. Bankkortet och dess PIN-kod sänds hem inom 1–2 veckor.

Så här får barn eller unga OP:s koder

  1. De som vill att barnet eller den unga också ska få OP:s koder behöver hämta dem från kontoret. När du har öppnat de andra tjänsterna i tjänsten op.fi, boka en tid till kontoret. Välj ”Privatkund - Dagliga Banktjänster - Minderårigas konton, kort och koder" som ämne. Skriv i meddelandet att du vill ha OP:s koder för ett barn. Boka tid 
  2. Åtminstone den ena föräldern ska närvara vid mötet med barnet eller den unga. Av den andra föräldern behövs en fullmakt, som går att teckna samtidigt som ni gör en ansökan om att öppna tjänsterna.
  3. Kom ihåg att ta med era identitetsbevis till mötet. Barnet eller den unga behöver ett identitetskort eller ett pass. För föräldrarnas del godtas också körkort. Läs mer om godtagbara identitetsbevis
  4. Barnet eller den unga får OP:s koder med sig direkt på mötet.

Fullmakt för skötseln av ett minderårigt barns bankärenden

Vi rekommenderar att båda föräldrarna tecknar en fullmakt för att sköta barnets eller den ungas bankärenden. Fullmakten behövs senare till exempel för att använda tjänster för sparande och placering och ändra kortets säkerhetsgränser i kundtjänsten. Fullmakten kan utfärdas i tjänsten op.fi. 

Du kan fylla i ansökan för barnet eller den unga i tjänsten op.fi om alla de här villkoren uppfylls:

  • Barnet eller den unga har en personbeteckning och hens namn är registrerat i befolkningsdatasystemet.
  • Barnet eller den unga är minderårig.
  • Barnet eller den unga har inte en särskilt förordnad intressebevakare (vårdnadshavarna fungerar som intressebevakare).
  • Barnet eller den unga är medborgare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller dubbel-medborgare med medborgarskap i Finland och ett annat EES-land.
  • Barnet eller den unga har en stadigvarande adress och hemort i Finland.
  • Barnets eller den ungas namn eller personbeteckning finns inte på en sanktionslista.

Dessutom ska föräldrarna uppfylla följande kriterier:

  • Den som påbörjar en ansökan har OP:s koder.
  • Eventuella andra föräldrar har vilka finländska bankkoder som helst.
  • Föräldrarna är barnets officiella vårdnadshavare enligt befolkningsdatasystemet.
  • Föräldrarna har rättshandlingsförmåga och är myndiga.
  • Förälderns namn eller personbeteckning finns inte på en sanktionslista.
  • Föräldern har en stadigvarande eller tillfällig adress i Finland eller utomlands.

Du kan ansöka om ett kort för barnet eller den unga i tjänsten op.fi om alla de här villkoren uppfylls:

  • Barnet eller den unga har ett identitetskort eller pass utfärdat av finska myndigheter. En bild på identi-tetsbeviset ska bifogas till ansökan.
  • Barnet eller den unga har en personlig telefon som kan ta emot textmeddelanden. Fyll i ansökan till-sammans. Om barnet eller den unga inte har ett eget telefonnummer eller om telefonen är en mobil-klocka, kan du börja fylla i ansökan genom att ringa OP:s kundtjänst 0100 0500.

Om du inte kan öppna tjänster för barnet eller den unga digitalt, ber vi dig kontakta kundtjänsten. Kundtjänsten går igenom vad du behöver ha med dig till mötet och bokar en tid på kontoret åt dig.

  • För barnet eller den unga öppnas alltid ett nytt konto när man ansöker om ett kort i tjänsten op.fi.
  • Om du vill ansöka om ett kort som ska anslutas till ett befintligt konto, kan du börja fylla i ansökan genom att ringa OP:s kundtjänst 0100 0500 eller besöka OP:s kontor. I båda fallen behöver du en fullmakt av barnets eller den ungas eventuella andra förälder.
  • Ansökan kan fyllas i färdigt per telefon, men barnet eller den unga måste alltid besöka kontoret för att identifiera sig personligen tillsammans med föräldrarna.
  • Vi ska tillsammans stödja barnet eller den unga i hanteringen av ekonomin. Med tanke på framtiden är det mycket viktigt att penningaffärerna och kreditupplysningarna hålls i ordning.  
  • Observera att barnet eller den unga med sina koder ser alla konton som hen har dispositionsrätt till.  
  • Om också en förälder eller föräldrarna har dispositionsrätt till barnets eller den ungas konto, ser de kontot med sina egna koder i OP-mobilen och tjänsten op.fi. Då kan en förälder också smidigt överföra pengar till barnets eller den ungas konto och följa upp kontotransaktionerna.  
  • Observera att barnet eller den unga inte kan använda tjänsten op.fi med sina koder. Med sina koder kommer hen in på nättjänsten OP Tillgänglig. 
  • En förälder kan ändra säkerhetsgränserna för barnets eller den ungas kort som inloggad i chatten, genom att sända ett meddelande i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi, genom att ringa OP:s kundtjänst eller på kontoret. Observera att det endast är möjligt med fullmakt från den andra föräldern. Ni kan också skicka oss likadana meddelanden via OP-mobilen eller tjänsten op.fi. Skriv uppgifterna för kortet som du vill ändra, kortinnehavarens uppgifter och vad du vill ändra i meddelandet. 
  • Föräldrarna kan tillsammans begränsa kontoanvändningen genom att sätta ut bruksgränser för kontot. De kan vid behov be att få gränserna ändrade genom att sända likadana meddelanden i OP-mobilen eller tjänsten op.fi, med fullmakt eller genom att besöka kontoret. 
  • Det är lättare för barnet eller den unga att hålla sin ekonomi och sitt konto under kontroll om hen endast har en lämplig mängd pengar på kontot.

Ägarkundskap och medlemsinsats

Anslutningen som ägarkund beror på din nuvarande kundrelation och dina eventuella koder.

  • Om du är kund hos andelsbanken och har OP-koder kan du bli ägarkund genom att logga in i tjänsten op.fi. Bli ägarkund
  • Om du är kund hos andelsbanken, men inte har OP-koder, ska du börja med att boka tid för ett möte Boka tid
  • Om du inte är kund hos andelsbanken, men du har en annan banks koder och du är intresserad av att bli kund hos oss, kan du bli kund på nätet Bli kund digitalt

Medlemsinsatsen

Då du blir ägarkund betalar du en medlemsinsats, som är en engångsplacering – inga andra avgifter tas ut. I de flesta bankerna är medlemsinsatsen 100 euro. Du ser storleken på medlemsinsatsen i ägarkundsansökan och din andelsbank.

Om du någon gång beslutar dig för att avstå från ditt ägarkundskap, återbetalas medlemsinsatsen i sin helhet. Medlemsinsatsen återbetalas inom ett år från slutet av den räkenskapsperiod då ägarkundskapet upphörde.

Andelsbanken har dock enligt reglerna rätt att vägra att återbetala medlemsinsatsen. Andelsbankens regler finns till påseende på bankens webbplats op.fi och på huvudkontoret.

Vem kan bli ägarkund?

Personer, sammanslutningar eller stiftelser som anlitar OP Gruppens tjänster kan ansluta sig som ägarkunder oberoende av nationalitet.

Barn som ägarkund

Ett barn kan ansluta sig som ägarkund. Om båda föräldrarna är barnets vårdnadshavare, ska föräldrarna tillsammans underteckna ägarkundsansökan för sitt minderåriga barn. Samtidigt ger föräldrarna sitt samtycke till att barnet börjar samla OP-bonus.

Om medlemsinsatsen betalas med pengar som barnet har förtjänat för eget arbete, har barnet rätt att själv underteckna medlemsansökan och betala medlemsinsatsen.

Ägarkunden avgår själv

En ägarkund har när som helst rätt att avgå ur andelsbanken genom att skriftligt anmäla det till sin andelsbank. Ägarkundskapet upphör den dag då andelsbanken har mottagit avgångsanmälan.

Ägarkunden avlider

Ägarkundskapet upphör då en ägarkund avlider. Dödsboet kan vid avvittringen eller arvskiftet överföra den avlidnas ägarkundskap vanligen till änkan eller en arvinge.