OP: Huijarit käyttävät nyt Whatsappia huijauksiin – OP Ryhmä ei käytä Whatsappia asiakasviestintään

Tietoja kalastelevat huijarit pyrkivät saamaan suomalaisiin yhteyden Whatsappin kautta. Huijauksessa asiakasta lähestytään Whatsappissa tilillä, jossa on OP:n logo. OP ei koskaan lähesty asiakkaitaan Whatsappissa.

Suomessa esiintyy uusi huijausmuoto, jossa huijarit käyttävät Whatsappia osana huijausta. Huijaus alkaa tekstiviestillä, jonka lähettäjäksi väitetään virallista tahoa, kuten suomi.fi:tä.

– Viimeisimpien havaintojen mukaan huijarit ovat ryhtyneet käyttämään WhatsAppia tietojenkalastelun välineenä. Ensiksi asiakas saa tekstiviestin, jonka yhteydessä annetun linkin kautta asiakkaan tulisi tunnistautua palveluun. Näissä huijausviesteissä pyritään luomaan viestin saajalle tunne siitä, että viesti vaatii välitöntä reagointia. Huijareiden tekemällä valesivustolla kysytään henkilötietoja ja tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla, kertoo OP Ryhmän petostorjunnan asiantuntija Maija Ahonen.

Tämän jälkeen huijarit pyrkivät saamaan pääsyn asiakkaiden tileille Whatsappin avulla. Näin palvelua käytetään uhrin manipulointiin, jotta tämä toimisi huijarin eduksi.

– Huijarit avaavat OP:n liikemerkillä varustetun WhatsApp-keskustelun, jossa kysellään lisävahvistusnumeroita kirjautumisen loppuunsaattamiseksi. Joissakin tapauksissa huijari soittaa WhatsAppin kautta huijauspuhelun ja esiintyy pankin edustajana. Asiakkaidemme kannattaa muistaa, että OP ei käytä WhatsAppia viestintäkanavana.

Huijarit hyödyntävät monia alustoja

Huijarit käyttävät huijauksissa useita alustoja. Tietojen kalasteluissa käytössä ovat tekstiviestit, käytetyn tavaran kauppapaikat ja sähköpostipalvelut. Sijoitushuijauksia mainostetaan esimerkiksi Facebookissa. Myös hakukoneosumiin nousee toisinaan linkkejä, jotka ovat todellisuudessa huijareiden ostamaa mainostilaa.

– Nyt huijarit käyttävät myös Whatsappia osana huijausta. Petosten torjunta ei ole vain pankkien ja asiakkaiden vastuulla, vaan se on kaikkien toimijoiden yhteinen haaste. Esimerkiksi teleoperaattorit välittävät huijaustekstiviestejä, sähköpostipalveluita tarjoavat toimijat välittävät tietojenkalasteluviestejä, hakukoneet tarjoavat petollisia sivustoja tietoa etsivälle ja sosiaalisen median alustat mahdollistavat rikollisten olemattomien sijoitusmahdollisuuksien markkinoinnin palveluissaan. On kaikkien yhteinen vastuu huolehtia siitä, ettei alustoilla mahdollisteta huijausten toteuttamista.

Huijauksissa keskeistä kanavasta riippumatta on se, että huijari manipuloi uhria toimimaan halutulla tavalla, jolloin uhri luulee toimivansa oman etunsa mukaisesti.

– Tietoisuuden lisääminen on erityisen tärkeää, koska monet huijaukset perustuvat manipulointiin. Tällaisia huijauksia on vaikea torjua pelkästään teknisin keinoin, sillä ne hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteettiuskoa ja hyväuskoisuutta.

Näin varmistat, että puhut varmasti pankin asiakaspalvelijan kanssa

  • Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse.
  • Tarkista oikeat asiakaspalvelunumerot pankkisi kotisivuilta.
  • Jos käytössäsi on OP-mobiili-sovellus, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä.